Man kan nemt miste hundredvis af kroner på en takseringsrapport, hvis de rigtige komponenter ikke kommer på.
Har du tidligere takseret en skade, hvor rapporten manglede op mod 300 kr. da reparationen var færdig? I så fald er du ikke alene. Mange værksteder og reparationscentre som er medlemmer hos AutoBranchen Danmark har nemlig været ude for det. Beløbet er ikke så stort i enkelte tilfælde, men hvis det sker 3-4 gange om ugen, kan beløbet hurtigt blive et femcifret beløb.
Nicky Bobak, eftermarkedschef hos AutoBranchen Danmark uddyber her problemet:
”Nogle af forsikringsselskaberne fortæller, at små tillæg under 300 kr. skal påhvile værkstederne. Det er selvfølgelig ikke i orden, medmindre det er noget man har en skriftlig samarbejdsaftale med forsikringsselskaberne om det”, siger Nicky Bobak.
Udfaldet sker mange gange – manglende klips, maling og fuger samt en masse andre produkter der i princippet koster under 300 kr., kan blive en udgift du selv kommer til at stå med, såfremt du ikke har nævnt det i taksatorrapporten.
Spørger man forsikringsselskaberne vil de nok sige, at dette er noget som værkstedet selv burde have nævnt, og at de selv gerne ville have betalt for det, hvis var det nævnt i rapporten. Men en uforskyldt forglemmelse, eller en uforudsigelig stor reparation kan betyde, at du i værkstedet ikke altid ved, hvad der skal med på taksatorrapporten.
Du har allerede accepteret taksatorrapporten, hvorfor ændringer i den ikke vil ske, medmindre beløbet overstiger 300 kr.
Bør værkstederne bøde for dette hver gang de forglemmer små bagateller? Eller bør forsikringsselskaberne ændre holdning til denne form for praksis, og løsne lidt op? Det er der forskellige holdninger til.
AutoBranchen Danmark har dog en klar holdning om at man skal betales for de produkter og det arbejde man udføre, uagtet størrelsen, medmindre dette er aftalt internt mellem værkstedet og forsikringsselskabet at små bagateller kan afholdes af værkstederne.
Har du oplevet noget lignende, kan du kontakte AutoBranchen Danmarks juridiske afdeling.