Bilforhandlere

Motorstyrelsen gav status på AutoBranchen Danmarks årsdag

Branchen fik mulighed for at gå i dialog med Motorstyrelsens direktør, der fortalte om de aktuelle sager og problemstillinger hos styrelsen.

Motorstyrelsens direktør Jørgen Rasmussen talte for tredje år i træk ved en fagsnak på AutoBranchen Danmarks årsdag i Brande. Som i de forrige år var det en særdeles velbesøgt fagsnak, hvor direktøren på åben og ærlig vis fortalte om de sager, der til tider kan fremkalde frustration i branchen.

Han lagde blandt andet ud med at fortælle, at Motorstyrelsen af og til får kritik fra Rigsrevisionen og andre dele af staten for ikke at kontrollere branchen nok. Men direktøren ønsker et langt større fokus på vejledning end kontrol.

Motorstyrelsen ønsker at vejlede branchen mest muligt, fordi det er umuligt at kontrollere alle. Direktøren tror også på, at hovedparten af branchen gerne vil betale registreringsafgift korrekt, hvis det kan foregå simpelt og reglerne er til at forstå, derfor fokuserer styrelsen i høj grad på vejledning fx gennem vejledningsmøder. I de tilfælde hvor vejledning ikke er tilstrækkeligt følger styrelsen naturligvis op med kontrol og i sidste konsekvens med en politianmeldelse.

Folketinget har gennem diverse stramninger på motorområdet besluttet at kontroltrykket skal hæves. De såkaldte pristjek er eksempelvis blevet hævet fra 2 procent, til 10 og nu 15 procent.

Udvalgte prioriteter i Motorstyrelsen:
  • Motorstyrelsen har igennem den seneste tid oplevet et problem med plantede annoncer på køretøjer, der i forbindelse med import eller eksport skal sørge for enten at sænke afgiftsbetalingen eller øge eksportgodtgørelsen. I disse tilfælde skrider Motorstyrelsen til politianmeldelse.
  • Der er også fokus på biler, der fortsætter med at køre på vejene, selvom leasingkontrakten er udløbet. Højdespringeren i denne type sager er på hele 545 dage.
  • Sammen med Færdselsstyrelsen er der et stort fokus på biler i synsklar stand, derfor kan en del køretøjer forvente en genindkaldelse til syn frem mod nytår.
  • Der resterer stadig 8-9.000 sager om omberegning for leasingkøretøjer. De forventes afsluttet inden nytår.
  • Styrelsen kigger også på, hvordan man kan afgiftsberigtige køretøjer med fx varme i sæderne, der kun er tilgængelig for bilens ejer/bruger, hvis der tegnes et abonnement.

Efter oplægget var der flere spørgsmål fra deltagerne i salen. De gik blandt andet på adgang til samme datasæt for nyvognspriser. Jørgen Rasmussen var meget forstående over forhandlernes budskab, men han kunne ikke på stående fod love, at forhandlerne kan få adgang til de samme data som Motorstyrelsen.

Til gengæld ville Jørgen Rasmussen overveje, om det er muligt for branchen at få indsigt i de interne vejledninger, som Motorstyrelsen benytter ifm. kontrol. Særligt et medlem havde oplevet en svær dialog med medarbejdere i styrelsen, da medarbejderne henviste til en intern vejledning, som forhandleren ikke kunne få indsigt i.