I AutoBranchen Danmark ser adm. direktør Gitte Seeberg Motorstyrelsens pristjek som en god idé, men hun opfordrer også til, at Motorstyrelsen gør værdifastsættelsen nemmere, skruer op for rådgivningen og selv laver færre fejl.
“Selvfølgelig er det godt, at der er ekstra kontrol rettet mod virksomheder, som bevidst snyder. Det har vi efterlyst før. Vi vil ikke have brodne kar, som snyder. Det er dog ikke helt så simpelt,” siger Gitte Seeberg og fortsætter:
“Vi mener også, at det er noget af en stramning, hvis man konstaterer, at alle er ude efter at snyde systemet. Værdifastsættelsen er vanskelig, og den er særligt vanskelig, fordi importøren ikke altid har adgang til de samme data som Motorstyrelsen. Ydermere viser tal fra Motorankenævnet, at mange af Motorstyrelsens værdiansættelser må ændres. Det kritiserede Ombudsmanden også i 2021. Så der er behov for fælles retningslinjer,” siger Gitte Seeberg.
Hun understreger med andre ord, at det er fint at fokusere en kontrolindsats mod virksomheder, man mener bevidst snyder. Men det er stadig et fåtal og derfor behøver man ikke belaste alle.
Fra Motorstyrelsen siger underdirektør Claus Holm, at Motorstyrelsens pristjek har vist, at det er nødvendigt at føre kontrol med selvanmeldere.
Gitte Seeberg er enig i, at kontrol er en god idé, men hun mener også, at man hos Motorstyrelsen kan gøre mere ud af vejledningen overfor importørerne af brugte biler.
“Reglerne på området kan virkelig være komplicerede. Derfor er vejledning vigtig. Det er langt fra altid af ond vilje, at der begås fejl i virksomhederne. Hvis man vil sikre færre fejl, må man sørge for, at importøren af brugte biler og Motorstyrelsen bruger samme data. På den måde kan man sikre at vurderinger foretages på samme grundlag,” siger Gitte Seeberg.
Da Motorankenævnet undersøgte 30 sager med Motorstyrelsens afgørelser i 2021, var der fejl i de 22. Det viser med al tydelighed, at reglerne er komplicerede og man måske ikke altid arbejder med det samme datagrundlag.