Forretningsudvikling

Når nye aktører vinder markedsandele: Forhandlere skal være omstillingsparate

Kunden skal holdes tæt på, når nye mærker gør deres indtog på det danske marked, og så skal man helst kunne justere på forretning og være på vagt for høje faste omkostninger, lyder det fra Alex Aunsbjerg. 

Efter et 2022, der så nyvognssalget falde med 20 procent, er salget i første kvartal af 2023 steget med 17 procent og har dermed næsten indhentet det tabte. 

For de traditionelle nyvognsforhandlere er problemet bare, at hvis man fraregner Teslas voldsomme salg i årets første tre måneder, så er salget kun steget med lidt over beskedne 1 procent i forhold til samme periode i 2022. 

Det er med andre ord ikke de traditionelle bilmærker – og dermed de traditionelle forhandlere – der får en del af kagen. Her ligger man stadig på det utilfredstillende niveau for 2022. 

“Det er måske den nye normal for os forhandlere,” konstaterer Alex Aunsbjerg, en af indehaverne af Aunsbjerg, der fra sine bilhuse sælger nye biler for Suzuki og Mazda og samtidig sælger tusindvis af nyere brugte biler årligt. 

“Vi må forvente, at Tesla, BYD, Xpeng og hvad de nu hedder, over de kommende år måske kommer til at tage 25 procent eller endnu mere af markedet,” siger han. 

Servicekontrakter er nøglen 

For Alex Aunsbjerg handler det derfor om, at man skal være omstillingsparat, hvis man skal klare sig i autobranchen i fremtiden. 

“En nybilsforretning uden servicekontrakter har ikke rigtig fat i deres kunder,” lyder den kontante melding således fra Alex Aunsbjerg. 

I dag har Aunsbjerg derfor 6000 kunder på abonnement og et samlet aktivt kundekartotek, der nok cirka er det samme oven i. Det er her, Aunsbjerg har et ret stabilt forretningsområde, når salgsafdelingerne kan svinge mere. 

“Vores DNA er høj kundetilfredshed, hvor vi yder en seriøs kvalitet til en fair pris. Det her (Kolding, red.) er ikke New York, hvor der hele tiden kommer 100.000 nye kunder. Vi skal holde fast i de kunder, vi har, vi skal tiltrække nye kunder og vi skal give dem alle en god oplevelse – uanset hvilken bil, de vil have,” siger han. 

Da Alex Aunsbjerg overtog forretningen fra sin far i 1997, var Aunsbjerg Peugeot-forhandler og sådan fortsatte det nogle år. Siden har han udvidet forretningen til at sælge nyere brugte biler og for nylig også startet en outlet-forretning, der sælger ældre og billigere brugte biler. 

“Man skal ikke være for fin til at handle med gamle biler, men justere på hvad man laver og hvad man lover kunderne, så der afstemmes forventninger og så man ikke skuffer kunderne,” lyder det fra Aunsbjerg. 

Pas på faste omkostninger 

Og så skal man som nyvognsforhandler forsøge at have et passende økonomisk manøvrerum, hvis man mister forhandling af mærker eller krisen kradser af andre grunde: 

“Man skal passe på sine faste omkostninger, og ikke investere alt for meget i store ejendomme til bilhuse, som ikke har alternative anvendelsesmuligheder,” siger Aunsbjerg, der forklarer, at det har været vigtigt for ham, at hovedsædet i Kolding netop kan opsplittes i mindre enheder, som eventuelt kan lejes ud, hvis der skulle blive brug for det. 

Og selvom Aunsbjerg ligesom mange andre forventer, at Tesla og andre mærker, der går uden om de traditionelle bilforhandlere, fortsat vil vinde markedsandele, mener han også, at flere unikke og ifølge ham mærkværdige danske forhold, delvist vil være med til at beskytte de danske forhandlere: 

Stor kompleksitet på dansk marked 

“For mange af de nye mærker, tror jeg, det kan være for bøvlet og uattraktivt at arbejde intensivt i Danmark. Vi er jo ikke større end en tysk storby, vi taler et lille svært sprog, vi har en masse underlige regler og nogle høje afgifter – og afgifterne bliver i øvrigt hele tiden lavet om. Så kompleksiteten er nok for stor i forhold til det, fabrikkerne vil kunne vinde på at gå ind på markedet uden forhandlere,” lyder hans umiddelbare analyse, men han anfører dog også, at fordi Danmark er et lille land, kan man med et lille antal biler aflæse reaktioner fra kunderne, hvilket kan være attraktivt. 

Og det betyder, at man som forhandler ikke kan hvile på laurbærrene. 

Også selvom konkurrencesituationen måske er lidt mindre hård, end den er andre steder. 

Samtidig er de danske kunder vant til et højt serviceniveau, hvilket han mener, forhandlerne bedre kan levere end producenterne: ” Danskerne betaler så meget for deres biler, at de forventer en hel del service, når de køber deres bil. Forhandlerne er tæt på kunderne, og det tror jeg stadig giver dem en fordel,” siger Alex Aunsbjerg. 

Denne artikel er fra Magasinet AutoBranchen Danmark. Du kan læse hele magasinet her: https://issuu.com/autobranchendanmark/docs/magasinetabdk16_20232505?fr=sNjUyMDU5NjEwOTY

Friheden er det gode ved at sælge brugte biler

I AutoBranchen Danmarks årsberetning, som du finder her, kan du læse et længere interview med Alex Aunsbjerg om fordele og ulemper ved som nyvognsforhandler at kaste sig over salg af brugte biler.  

Han opsummerer det således:  

“Friheden er det gode ved at sælge brugte biler. Vi er frie til at købe, det, vi tror, kan sælge. Vi kan købe det, vi fornemmer, danskerne vil have. Man er mere købmand, når man sælger brugte biler, og der er flere muligheder for at tage en chance og blive belønnet. Til gengæld er der ingen, der hjælper med at rydde op med ” prisbeskyttelser”, som importører måske stadig gør, hvis man dummer sig,” siger han. 

 

Kontakt

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent