Der var stor interesse fra forhandlerne, da AutoBranchen Danmark d. 14. december holdt webinar om den ny købelov, der træder i kraft til nytår. I alt var over 100 tilmeldt webinaret.
Forhandlere fra hele landet fulgte med i oplægget fra to af AutoBranchen Danmarks jurister, som gennemgik de ændringer, som forhandlerne skal være klar til om mindre end to uger.
Noget af det, der fyldte mest for forhandlerne, er de vedtagne ændringer om, at formodningsperioden fordobles i længde. Hvor den indtil videre har været gældende i seks måneder, er det nu forhandleren, der i helt et år skal kunne bevise, at en eventuel mangel på bilen ikke allerede var der på salgstidspunktet.
Forhandlerne skal altså tage ansvar for de biler, de sælger, i dobbelt så lang tid, som de har gjort hidtil.
“Det betyder, at forhandlerne skal kende det produkt, de sælger, endnu bedre,” pointerede jurist Naser Al-Zakta fra AutoBranchen Danmark under webinaret.
Bøderne sat op
For ellers risikerer man at skulle betale ved kasse 1, når kunder reklamerer over mangler. Naser Al-Zakta anbefalede derfor også, at man som forhandler gør mere for at dokumentere den stand, bilen har, inden man sælger den. Det kan være med brugtvognsattest eller ved at tage grundige fotos af de mekaniske dele. Det er til fordel for både forhandler og kunde, at der ikke opstår tvister.
Samtidig advarede jurist Ida Nynne Daarbak Reislev om, at handelsgarantier nu bliver omfattet af købeloven og ikke kun markedsføringsloven – og samtidig er bøderne sat markant op, hvis man overtræder markedsføringslovens bestemmelse om garantier. Så hvis man går galt i byen, kan det virkelig få økonomiske konsekvenser.
“Det er virkelig noget, man skal være skarp på, da man nu risikerer store bøder af det offentlige, men også hæfter for køberetlige mangler relateret til den mangelfulde garanti over for kunden,” lød det fra Ida Nynne Daarbak Reislev.
Garanti er valgfrit
Og netop garantier var også noget, der fyldte en del i de mange spørgsmål, som forhandlerne havde til juristerne.
Her blev det i svarene gjort klart, at det er helt og aldeles valgfrit, hvorvidt man vil give garanti som forhandler, ligesom det er valgfrit, hvad garantien skal indeholde.
Men uanset om man giver garanti eller ej, er reklamationsrettens 2 års reklamation helt ufravigelig. Derfor skal en valgfri garanti, som man sælger til kunden, også stille kunden bedre, end reklamationsretten allerede gør.
Ring eller skriv til AutoBranchen Danmark med dine spørgsmål
Flere forhandlere rejste et ønske om, at AutoBranchen Danmark udformer standardskabeloner for garantier, men da det er vidt forskelligt, hvad man giver garanti på – fx motor, gearkasse eller hele bilen – og garantiens varighed og øvrige vilkår varierer meget, er dette desværre ikke helt lige til. AutoBranchen Danmark står til gengæld til rådighed med hjælp og rådgivning, hvis den enkelte forhandler henvender sig med spørgsmål om udformning af en specifik garanti.
Det gælder i øvrigt alle aspekter af den nye købelov, så hvis du har spørgsmål, du gerne ville have svar på, kan du henvende dig til AutoBranchen Danmarks juridiske afdeling.
Du kan se eller gense webinaret om den nye købelov ved at trykke på billedet herunder:
Hvis man som forhandler ønsker at minimere den økonomiske risiko ved den nye købelovs regler, kan man tegne forsikring hos eksempelvis CarGarantie, som AutoBranchen Danmark har en fordelsaftale med. Det kan du læse mere om her.
Den nye købelov træder i kraft 1. januar 2022.