Kort før sommerferien har Skatteministeriet sendt en større pakke af ændringsforslag til den eksisterende lovgivning på motorområdet i høring. Nogle af ændringerne er kendte og ventede, men der er også flere nye forslag.
Blandt de kendte forslag er implementering af de nye beskatningsregler for ladestandere. I aftalen om de nye bilafgifter fra december blev Regeringen, SF og Enhedslisten enige om at fritage ladestandere fra beskatning.
En anden ventet ændring er, at genberegningen af leasingbiler skal fremrykkes fra fire til tre måneder efter ikrafttrædelsen af leasingaftalen. Det sker som en del finansieringen af politiets og anklagemyndighedsøkonomi. Det blev aftalt i december 2020.
Samtidig lægges der op til, at sager om registreringsafgift kan blive forvaltet efter de mere fordelagtige regler om partshøringer.
Som AutoBranchen Danmark har beskrevet, ønskede skatteforvaltningen at forhandlere og leasingselskaber skulle hæfte solidarisk, hvis en eksternafgiftsberegner går konkurs. Det kunne dog ikke lade sig gøre, fordi regler om solidarisk hæftelse kun gælder for køretøjer, der ikke har været registreret i DMR. Det foreslås nu ændret, så flere biler kan omfattes af reglerne.
Der lægges også op til justeringer for nummerpladeoperatører bl.a. omkring gæld til offentlige.
AutoBranchen Danmark vil frem mod høringsfristen i midten af august vurdere implikationerne af de mange forskellige dele af forslaget. Senest i forbindelse af afgivelse af høringssvaret i august vil vi sende yderligere information om, hvilke konsekvenser branchen må forvente.