Elbiler

Ny prisnedsættelse fra Tesla vil igen kræve justeringer fra hele branchen

Tesla har endnu en gang sat prisen voldsomt ned på flere af deres modeller. Som forhandler gælder det om at have styr på både prissætning og kundehåndtering

I fredags satte den amerikanske elbilsproducent endnu en gang priserne ned på flere biler. Således blev priserne på Model 3 sat ned med op til 10 procent. Basismodellen faldt fra 360.000 kroner til 330.000 kroner, mens Long Range-modellen også blev sat 30.000 kroner ned og sælges for 389.990 kroner.

“Det er en ret vild prisnedsættelse. Tingene står aldrig stille hos Tesla,” siger Jan Lang, markedsanalytiker hos BilBasen til Jyllands-Posten, efter Tesla i januar satte priserne endnu mere ned.

Han forudser, at den aktuelle prisnedsættelse igen vil sætte brugtvognspriserne under pres:

“Priserne på Model 3 havde ellers hurtigt rykket sig, men nu kan landets bilforhandlere starte en ny og lavere prissætning på den populære model igen,” siger han til Jyllands-Posten.

Jan Lang understreger dertil, at prisnedsættelsen også er noget, som kommer til at gøre ondt på konkurrenterne på nyvognsmarkedet.

“Biler som f.eks. Cupra Born, Kia Niro, Renault Megane Electric og VW ID.3, ser ikke længere så attraktive ud,” siger Jan Lang.

Indtil videre tyder det ifølge Jyllands-Posten på, at det kun er i Danmark, at priserne på Tesla er blevet justeret på ny.

Men det tegner et billede af, at Teslas aggressive prispolitik er kommet for at blive – og det stiller nye krav til branchen, fastslår Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.

“Tesla tjener godt på de biler, de producerer, så de har stort manøvrerum. Det lægger pres på resten af branchen, og hvad end man er brugtvognsforhandler, eller forhandler nye biler af andre mærker, er det noget, man må forholde sig til,” siger Gitte Seeberg.

Tesla har derudover bekræftet, at hvis man har bestilt en Model 3 til den gamle pris, vil man som kunde få den udleveret til den nye, endnu lavere pris.

“Det gør Teslaer endnu mere attraktive og det kan betyde, at kunder vil annullere deres køb af andre biler for at købe en Tesla i stedet,” fastslår Gitte Seeberg.

Det stiller forhandlere i nogle dilemmaer, som både handler om forholdet til sin kunde og muligheden for at få erstatning for tabt fortjeneste.

AutoBranchen Danmark har lavet et juridisk overblik over, hvordan du skal forholde dig, hvis kunden ombestemmer sig, når slutsedlen er skrevet.

Det kan du finde her: https://autobranchendanmark.dk/efter-tesla-bombe-saadan-goer-du-hvis-kunden-fortryder-bilkoeb/