Uddannelse

Ny uddannelse til eftermarkedet styrker relationen til kunden

Gør du nok for at bevare relationen til kunden efter, at bilen er købt?  

Service Management

Gør du nok for at bevare relationen til kunden efter, at bilen er købt?  

Med de ændringer i købsadfærd, som præger os alle i disse år, har det næppe nogensinde været mere aktuelt at sørge for at bevare en god og nær relation til kunderne. Digitalisering fylder. For nyvognsforhandlere trænger agentmodellerne sig på, og de kan også sætte spor på brugtvognsmarkedet. Ydermere vinder et hav af abonnementsmodeller også terræn. Derfor er det så vigtigt, at man gør det rigtige for at bevare relationen til kunden efter, at bilen er købt. Ellers gør konkurrenterne det. 

En ny efteruddannelse på 2 ½ år skal hjælpe autobranchen på vej i den rigtige retning, og der er masser af fordele at få øje på. Det er en uddannelse med sit fokus på eftermarkedet. 

Akademiuddannelsen i Service Management hos Zealand Sjællands Erhvervsakademi skal udvikle de studerendes kommunikationsfærdigheder og lære dem, hvordan de yder den bedste service på eftermarkedet. Uddannelsen retter sig altså primært til autobranchen, og har fokus på at styrke relationen til kunden, efter at bilen er købt. 

Det bedste af det hele er, at uddannelsen er på deltid med karakter af efteruddannelse. Det betyder, at uddannelsen er fleksibel, og man kan læse, mens man passer sit job i autobranchen. Uddannelsen foregår i Køge hos Sjællands Erhvervsakademi, og er tilrettelagt således at omtrent halvdelen af undervisningen er online, hvilket gør uddannelsen meget fleksibel for deltagerne.  

“Uddannelsen er rettet mod ejere og deres højrehånd, men også mod fx indskrivere eller måske en mekaniker, der gerne vil noget andet og mere end at skrue på biler. Jo mere forskellige eleverne er, jo mere dynamik får vi i uddannelsen,” siger Allan Bjeld, der er lektor og Relation Manager på Zealand – Sjællands Erhvervsakademi.  

“En deltidsuddannelse passer godt i tiden, fordi man kan læse mens man arbejder. Det tyder på, at den model passer godt til mange mennesker, og måske også til virksomhederne, som ikke skal undvære medarbejderne så længe,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.  

Allan Bjeld understreger, at selv om uddannelsen er fleksibel og ikke rummer voldsomt meget tilstedeværelse på skolen, så kræver det en arbejdsindsats. 

“De studerende kommer til at arbejde med praksisnære problemstillinger. Ofte har de en opgave med fra deres egen arbejdsplads, som de gerne vil have løst. På den måde bliver uddannelsen meget brugbar,” siger Allan Bjeld og fortsætter. 

“I den hektiske hverdag får man måske ikke tænkt så mange strategiske tanker. Lige præcis det får man taget hul på her. Dermed kan uddannelsen også være med til at skubbe arbejdspladsen i den rigtige retning. Det håber vi,” siger han.  

Uddannelsen er relevant for både store og mindre virksomheder i autobranchen. Eftermarkedet får en stadig stigende betydning for en bilforhandlers indtjeningsgrundlag. Derfor er det vigtigt for både den store og den mindre virksomhed i branchen.  

“Man skal heller ikke glemme, at det også sender et signal til medarbejderne om, at man vil dem det godt, og man tænker fremsynet, når man sender medarbejdere på efteruddannelse,” siger Allan Bjeld. 

Vil du eller din medarbejder med på første hold, så skal du skynde dig. Første hold har kick-off i Køge den 23. August.  

Læs meget mere om uddannelsen på https://www.zealand.dk/efteruddannelse/service-management/ 

Kontakt også gerne Allan Bjeld på telefon 30 36 78 90 eller mail albj@zealand.dk 

Du kan også læse om uddannelse i AutoBranchens Danmarks uddannelsesunivers på hjemmesiden.