Eftermarked

Ny undersøgelse: 6 ud af 10 værksteder må lade kunderne vente

Ventetiden skyldes i høj grad mangel på arbejdskraft og sæsonforskydninger. Manglen er størst ift. Mekanikere, viser AutoBranchen Danmarks seneste kvartalsundersøgelse.

61 procent af respondenterne i en spritny medlemsundersøgelse svarer, at de må lade kunderne vente på værkstederne i juni måned. Det viser besvarelserne fra de 122 medlemmer af AutoBranchen Danmark, der har besvaret vores kvartalsundersøgelse i perioden 7-15. juni. 

Adspurgt om årsagen til travlheden svarer hovedparten, at de mangler medarbejdere på værkstedet for at kunne følge med efterspørgslen fra kunderne. Der nævnes i flæng blandt kommentarerne, at der er mangel på mekanikere, og at det er svært at få gode folk. En enkelt respondent beskriver endda, hvordan virksomheden har søgt efter en tekniker i over fire måneder, hvilket har givet ventetid på værkstedet. 

AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg mener, at der er flere årsager til værkstedernes travlhed.  

”Foruden manglen på arbejdskraft skyldes travlheden hos en del medlemmer også sæsonforskydninger. Det er bl.a. det dårlige vejr i foråret, der har skubbet sæsonen for montering af sommerdæk op til et par måneder. Samtidig har flere kunder pga. den økonomiske usikkerhed valgt at reparere biler, der normalvis ville være blevet solgt videre, hvilket også har bidraget til ventetiderne,” fortæller Gitte Seeberg.  

Manglen på arbejdskraft understreges i undersøgelsen 

I undersøgelsen svarer respondenterne også på, om de generelt har svært ved at skaffe kvalificeret arbejdskraft til deres virksomhed. Det er tilfældet for 56 procent af respondenterne, mens 30 procent svarer, at de ikke oplever problemer med mangel på arbejdskraft. De resterende 14 procent svarede ved ikke.  

Blandt de respondenter der mangler arbejdskraft, er det tydeligt, at der er klart størst mangel på mekanikere. Hele 81 procent af dem, der mangler arbejdskraft, har svært ved at rekruttere mekanikere. 28 procent mangler karosseriteknikkere, og 8-14 procent mangler sælgere, administrationspersonale eller ufaglært arbejdskraft.  

Kontakt

Nicky Bobak

Eftermarkedschef- og Brugtvognsekspert