Elbiler

Ny undersøgelse: Private kører pluginhybriderne grønt

Endnu en undersøgelse peger på, at pluginhybriderne bliver kørt ganske grønt af dem, der kører pluginhybrid som privatbil. 69 procent af deres daglige kørselsbehov dækkes af el, lyder vurderingen 

89 procent af pluginhybridejerne svarer i en ny undersøgelse, at de i høj grad udnytter el-potentialet i bilen. Og i gennemsnit klarer de 69 procent af deres daglige kørselsbehov på ren el, lyder vurderingen fra ejerne.  

Det viser en ny undersøgelse blandt 378 ejere af pluginhybridbiler, der næsten alle kører bilen som privatbil, som er foretaget af analysefirmaet NemAnalyse for Nielsen Car Group.  

Dermed peger endnu en undersøgelse på, at pluginhybriderne i udstrakt omfang køres grønt, når de køres som privatbiler. 

“Det er vores indtryk, når vi taler med vores kunder, at de er meget tilfredse med deres pluginhybrid, og at de udnytter muligheden for at køre på el så meget som muligt. Det står jo i skarp kontrast til den kritik, der i øjeblikket rettes mod pluginhybridbilernes klimavenlighed, og i den sammenhæng skal man huske, at privatbilister har et større incitament til at få ladt bilen op for at spare penge på brændstof, end ejere af firmabiler har,” siger Bjarne Nielsen, direktør i Nielsen Car Group, der altså har bestilt undersøgelsen.  

Undersøgelsen spiller dermed ind i den aktuelle debat om afgiftsfritagelse af pluginhybrider, som flere støttepartier på Christiansborgs kræver genforhandlet. Skatteministeren fastslog ved et samråd tidligere på måneden, at han afventer en undersøgelse fra Danmarks Statistik, som skal drøftes med støttepartierne, før der tages endelig stilling til om aftalen om bilafgifter fra 2020 skal genåbnes. 

Undersøgelsen viser, at det gennemsnitlige kørselsbehov er på 56 kilometer for de adspurgte – og at det kørselsbehov altså i overvejende grad – 69 procent – vurderes at dækkes af el. Ifølge Dansk E-mobilitet skal pluginhybrider køres mindst 50 procent på el for at være grønnere end en effektiv dieselbil. 

Seeberg: Plugin vænner folk til elkørsel

“Det er opløftende med en undersøgelse, der viser, at pluginhybrid-ejerne vurderer, at de kører 69 procent af deres daglige kørsel på el. Når tallet er så højt, viser det, at man faktisk får en klimagevinst for den delvise afgiftsfritagelse, som de her bilister får. Samtidig noterer jeg mig, at undersøgelsen i lighed med andre undersøgelser – blandt andet også fra AutoBranchen Danmark – viser, at plug-in hybriderne med god ret kan ses som en investering i at vænne folk til at køre på el, og at mange næste gang vil købe en ren elbil,” siger Gitte Seeberg, der er direktør i Autobranchen Danmark. 

Undersøgelsen viser nemlig, at 64 procent af de adspurgte forventer, at de vil købe en ren elbil næste gang.  

48 procent angiver, at de oplader bilen en eller flere gange om dagen og 25 procent gør det 5-6 gange om ugen.  

“Svarene bekræfter jo det, vi hører fra vores kunder. Ejerne udnytter i høj grad muligheden for at lade op hjemme i indkørslen, når bilen holder stille. Når det er tilfældet, og når ens daglige kørselsbehov nogenlunde matcher den elektriske rækkevidde, kan en plug-in hybridbil være en god og mere miljøvenlig løsning. Men det er klart, at hvis man ikke får ladt bilen op, eller pendler langt på motorvej hver dag uden mulighed for at lade på arbejdspladsen, så bliver fordelene markant mindre – både for miljøet og for ens eget brændstofforbrug,” siger Bjarne Nielsen. 

Kontakt

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent