Bilsalg

Nye afpresningsmetoder mod værksteder bekymrer

Flere værksteder oplever, at forsikringsselskaber truer med eller helt lukker adgangen til Autotaks grundet uenigheder om timepriser. Det er uhørt afpresning, fastslår eftermarkedschef.  

I den seneste tid har AutoBranchen Danmark hørt om flere eksempler på, at værksteder får lukket deres reparatørnummer i Autotaks eller bliver truet med det af forsikringsselskaber, hvis ikke værkstedet accepterer de vilkår, som forsikringsselskabet dikterer.  

Det betyder enten, at værkstedet ikke længere kan lave skader for det pågældende forsikringsselskabs kunder, eller at værkstedet tvinges til at acceptere nogle betingelser, der potentielt kan være så dårlige, at forretningen ikke kan løbe rundt.   

Det er selvsagt alvorligt, påpeger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.  

“Jeg tror ikke, det er et meget udbredt problem, men vi har i den seneste tid fået flere henvendelser om det, hvilket kunne tyde på, at det er et problem i vækst. Det er dybt bekymrende, og vi vil nu undersøge det nærmere. Men uanset hvor få tilfælde det drejer sig om, synes jeg ærligt talt, det er en helt uhørt afpressende fremgangsmåde. Vi råber derfor vagt i gevær nu for at understrege, at det er helt uacceptabelt,” siger han.   

Udover at være bekymret for værkstedernes økonomi og at tendensen vil sprede sig, er han bekymret over, at det kan betyde, at kunder, der er vant til og glad for at få repareret sin bil på et givent værksted, i stedet vil blive sendt til et andet værksted, hvor reparatørnummeret ikke er blevet lukket i Autotaks.   

“Det er jo ikke sådan, at værkstederne har en given ret til at reparere skader. Det anerkender vi fuldstændig. Men det er som om, at forsikringsselskaberne fuldstændig glemmer kunderne i det her. Det er kundens bil, og kunden burde også have ret til at beslutte, hvor den skal repareres. Det tror jeg da i hvert fald, at mange kunder vil foretrække,” siger Nicky Bobak.   

F&P: Må ikke bruges som pression 

AutoBranchen Danmark har i de sidste uger været i dialog med forsikringsselskabernes brancheorganisation Forsikring & Pension om sagen, hvor emnet også har været taget op blandt selskabernes skadesdirektører.   

Forsikring & Pension fastslår, at lukning af reparatørnumre typisk sker i forbindelse med svindel, men bekræfter, at det i forhold til uenighed om timepriser også er sket “i meget sjældne tilfælde og først efter en lang forhandling (flere måneder), hvor man ikke har kunne opnå enighed”.  

Forsikring & Pension oplyser, at det sidste år skete max 1-2 gange for de fem store forsikringsselskaber, mens der har været to lukninger i 2023.   

Forsikring & Pension bekræfter dertil “vi ikke må bruge denne funktion til pression ift. priser, men det er klart, at kan der ikke opnås enighed, skal det jo håndteres, før forsikringsselskabet sender biler til reparation hos den pågældende reparatør”.  

Bobak: Autotaks skal bruges upartisk 

For Nicky Bobak er det helt utilstedeligt, at Forsikring & Pension som systemejer tillader, at forsikringsselskaberne har så stor magt og kan lukke reparatørnumre efter forgodtbefindende.   

“Forsikring & Pension siger, at reparatørnumre kun lukkes, når der er tale om urimelige krav, men hvorfor skal forsikringsselskaberne have lov til at vurdere, hvad der er urimeligt? For mig at se er det omvendt helt urimeligt, at timepriserne mange steder ikke er steget i årevis. Det ville klæde Forsikring & Pension at sikre, at reparatørnumre kun kan lukkes i tilfælde af svindel. Hvis et selskab er utilfreds med forretningsvilkårene, må de jo sende bilerne et andet sted hen, ligesom værkstederne jo kan nægte at udføre skader for visse forsikringsselskaber. Men at lukke reparatørnummeret er at gå for langt,” siger han og tilføjer:  

“Så må forsikringsselskabet jo prøve at forklare deres kunde, at frit værkstedsvalg åbenbart ikke gælder for dem.”   

Nicky Bobak påpeger afslutningsvis, at en af grundene til, at branchen har accepteret, at Forsikring & Pension er administrator på Autotaks er, at vi som samarbejdende parter (forsikringsselskaber og skadesværksteder) har en forventning om, at systemet udvikles og benyttes upartisk.   

AutoBranchen Danmarks kommer løbende til at arrangere åbne møder for at diskutere skadesbranchens fremtid. De første debatmøder finder sted i Kolding d. 28. marts og i Roskilde d. 29. marts. Det er gratis at deltage, men tilmelding er nødvendig. Det kan du gøre her (Kolding) og her (Roskilde).