Home » Nye regler for nyvognspris ved beregning af skat på fri bil

Nye regler for nyvognspris ved beregning af skat på fri bil

Hos AutoBranchen Danmark har vi fået en del henvendelser fra vores medlemmer, efter vi skrev om den nye dom fra Østre Landsret, der ændrer på betegnelsen ”nyvognspris”, når man beregner beskatningsgrundlaget af fri bil inden for de første 36 måneder.

Nyvognsprisen var oprindeligt den pris, som en importør eller et leasingselskab har anskaffet bilen til og dermed har angivet ved 1. indregistrering af bilen. Den værdi har således dannet grundlaget for beregningen af bilens registreringsafgift.

Fremover bliver det sådan, at det er bilens forventede værdi ved detailsalg, der skal danne grundlag for nyvognsprisen. Det er altså ikke længere nyvognsprisen ved 1. indregistrering, der skal danne grundlag for nyvognsprisen – i hvert fald ikke, hvis værdien ikke svarer til den værdi, som en slutbruger må forvente at skulle betale hos en forhandler, når slutbrugeren erhverver køretøjet som nyt.

Fortsæt nuværende praksis

Dommen fra Østre Lands har skabt en del forvirring om, hvilket beskatningsgrundlag der fremadrettet skal anvendes i disse situationer. AutoBranchen Danmark har derfor drøftet dommen og dens konsekvenser med en af vores samarbejdspartnere, advokat Dianna Mønniche fra Bachmann Partners, der er skat- og registreringsafgiftsekspert.

Hendes råd er at fortsætte den nuværende praksis, indtil Skattestyrelsen udsender et eventuelt styresignal. Det betyder, at leasingselskaberne skal fortsætte med at oplyse et beskatningsgrundlag for køretøjer under tre år svarende til den fakturerede pris for køretøjet ved første indregistrering med tillæg af registreringsafgift mv., som man hele tiden har gjort – efter ligningslovens § 16, stk. 4.

Advokat Dianna Mønniche har følgende kommentar til dommen:

”Efter dommen fra Østre Landsret må det forventes, at der fremover vil opstå en række uenigheder om beskatningsgrundlaget ved leasing af køretøjer, der er under tre år, da beskatningsgrundlaget reelt bliver et skøn. Beskatningsgrundlaget kan fremover blive et skøn for køretøjer under tre år, da domstolen har anført, at begrebet ”nyvognsprisen” skal forstås således, at der må henvises til bilens forventede værdi ved salg i detailledet som nyt”. Det siger Diana Mønniche og fortsætter:

“Hvis det ikke skal forstås som detailleddet, men derimod følge begrebet ‘bruger’ i registreringsafgiftslovens forstand, ville der ikke være grundlag for at ændre beskatningsgrundlaget, da forhandleren af køretøjet også anses som bruger i forhold til registreringsafgiftsloven.”

Sådan forholder I jer som leasingselskab

Leasingselskaberne skal i kølvandet på dommen fortsætte med at oplyse et beskatningsgrundlag for køretøjer under tre år, der svarer til den fakturerede pris for køretøjet ved første indregistrering med tillæg af registreringsafgift mv. Leasingselskaberne bør dog tage forbehold for, at beskatningsgrundlaget af fri bil senere kan ændres af Skattestyrelsen på grund af dommen fra Østre Landsret.

Hvis skattemyndighederne vælger at se nærmere på beskatningsgrundlaget, kan leasingtagere risikere, at det oplyste beskatningsgrundlag tilsidesættes, og leasingtager bliver beskattet af en højere værdi eksempelvis genberegningsværdien.

Vi overvåger området

Det forventes, som nævnt i vores tidligere artikel, at skattemyndighederne vil se nærmere på disse sager, hvor de vil bede om en redegørelse for det anvendte beskatningsgrundlag. Der vil formentlig være en del sager, der handler om forhøjelse af medarbejderens indkomst med korrektion for værdien af fri bil. Skattemyndighederne har nemlig mulighed for at gå tre år tilbage, jf. forældelseslovens regler om forældelsesfrist.

AutoBranchen Danmark vil følge emnet tæt og se om der opstår sager i kølvandet på dommen. Vi vil naturligvis holde vores medlemmer orienteret om eventuelle udviklinger og rådgive, hvordan medlemmerne skal forholde sig til dem.

Dommen – kort fortalt2019-10-21T11:14:20+02:00
  • Den skattepligtige var aktionær i et aktieselskab og havde i indkomståret 2012 ubestridt rådighed over en af selskabets biler. Sagen angik udelukkende opgørelsen af beskatningsgrundlaget for fri bil.
  • En bilforhandler indregistrerede 1. gang bilen i maj 2010 som importør til en værdi på kr. 467.072. Bilen blev herefter stillet til rådighed for en medarbejder hos bilforhandleren, hvorefter bilen i juni 2011 blev solgt til aktieselskabet for kr. 860.000 med henblik på den skattepligtiges anvendelse af bilen som firmabil. SKAT og Landsskatteretten fastsatte efter en samlet vurdering beskatningsgrundlaget, nyvognsprisen, til kr. 860.000.
  • Retten fandt på baggrund af ordlyden af ligningslovens § 16, stk. 4, sammenholdt med stk. 3, samt bestemmelsens forarbejder, at begrebet ”nyvognsprisen” måtte forstås som den pris, en slutbruger skulle betale hos en forhandler ved erhvervelsen af køretøjet som nyt.
  • Landsretten stadfæstede byrettens dom, hvor Skatteministeriet var blevet frifundet.
Uddrag af ligningsloven2019-10-21T11:15:58+02:00

§ 16, stk. 4, at biler, der er anskaffet af arbejdsgiveren højst 36 måneder efter første indregistrering, opgøres til den oprindelige nyvognspris i indtil 36 måneder regnet fra og med den måned, hvori første indregistrering er foretaget, og herefter 75 % af nyvognsprisen.

2019-10-21T14:28:42+02:0021/10/2019|Tags: , , |