Uddannelse

Nye trivselstal viser vej mod mere kvalificeret arbejdskraft

Elever på landets autouddannelser har blandt andet svaret på, hvordan de trives i praktikvirksomheden, vejen ind i uddannelsen, og deres karriereønsker. Svarene indeholder vigtige råd til branchen.

Der bliver talt meget om de unges mistrivsel i disse år. Men på autouddannelserne har de unge det helt generelt rigtig godt og ser lyst på fremtiden. Vejen ind i uddannelsen kunne dog være bedre – og ude i virksomhederne er der stadig plads til forbedring, når det gælder modtagelsen af de kvindelige lærlinge. Sådan kan resultaterne af en undersøgelse af elevernes trivsel på autouddannelserne opsummeres.  

For fjerde år i træk har AutoBranchen Danmark spurgt elever på landets autouddannelser, hvordan de trives på skolen og på lærepladsen, hvordan deres vej ind i uddannelsen har været, og hvordan de ser på fremtiden. 

I alt har 537 unge – 40 kvinder og 487 mænd – fra 13 erhvervsskoler, fordelt på hele landet, svaret på undersøgelsen. Næsten alle respondenterne går på EUD. 19 % er i gang med grundforløb 1, 23 % går på grundforløb 2 og 57 % går på hovedforløbet. 

En fjer i hatte til autouddannelserne 

I en tid hvor mange unge mistrives, er det en fjer i hatten til autouddannelserne, at langt de fleste respondenter trives rigtig godt på deres uddannelser og er tilfredse med deres uddannelsesvalg. Det gælder både for kvinder og mænd. Selvom de kvindelige respondenter er en anelse mere kølige i deres begejstring end mændene, er der stadig hele 62,5 %, der svarer, de enten trives ”meget” eller ”rigtig meget”. Tallene underbygges af, at meget få indikerer, at de har tanker om at droppe ud af uddannelsen, noget der ellers ofte fremhæves som et problem på erhvervsskolerne.  

Administrerende direktør for AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg, siger: “Det vigtigste er, at de unge – uanset køn – faktisk er rigtig glade for den autouddannelse, de har valgt, og at de føler sig ret sikre i, at det er den rigtige vej for dem. Det er meget positivt, og skolerne har mange gjort en stor indsats for at skabe et godt uddannelsesmiljø. Det er godt nyt for branchen, for vi har brug for, at mange flere unge går den vej og bliver dygtige medarbejdere i vores branche.” 

Virksomhederne kan bidrage mere til rekruttering 

Vejen ind til uddannelsen kunne – ifølge de unge, der har svaret på undersøgelsen – dog godt blive bedre. Kun omkring en tredjedel af eleverne synes, de har fået god rådgivning fra folkeskolen om deres uddannelsesvalg. Men svarene viser også, at virksomhederne kunne bidrage mere til at vise de unge vejen ind i autouddannelserne. To tredjedele af de unge svarer, at ingen forhandlere eller værksteder aktivt har fortalt dem om, hvorfor en autouddannelse kan være en god ide. Her er der altså et klart potentiale for forbedring, hvis man som virksomhed har overskud til at række ud til de unge, der står på tærsklen til at vælge uddannelse.  

Svært at finde praktikplads 

Især når det gælder kvinderne, har virksomhederne i branchen helt generelt et potentiale for at blive bedre og dermed sikre sig den kvalificerede arbejdskraft, som mange sukker efter.  

Flere end 41 % af kvinderne i undersøgelsen fortæller, at de måtte søge mere end 20 lærepladser før de fandt en virksomhed, mens kun 17 % af mændene havde samme vanskeligheder. Mere end 60 % af mændene søgte maksimalt 5 lærepladser før de fik bingo. For kvinder var tallet 29 %.  

Til de tal siger Gitte Seeberg: “I 2024 burde det være helt ligegyldigt, hvilket køn du har, når du er på din arbejdsplads, og derfor kan det også undre, at det systematisk er så meget sværere for kvinder at få en praktikplads. Det skal vi fortsætte med at have fokus på i branchen. Og vi fortsætter med at opfordre vores egne medlemmer til at have fokus på den her problematik. Det oplever jeg heldigvis også, at de allerede har mange steder. Så jeg er da optimistisk, når det gælder fremtiden, men de her tal skal altså blive bedre.” 

Se resten af undersøgelsen her

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation