Delrapporten bliver et af de vigtigste indspark i forhold til at nå målet om 70% reduktion af drivhusgasserne i 2030. Personbiler står for 11% af den danske CO2-udledning. Derfor skal bilejerne nu tilskyndes til at vælge en grønnere bil.
1 mio. elbiler ligger ikke først for
Kommissionen har opstillet fire modeller, der baserer sig på mellem 0,5 og 1 mio. elbiler i 2030. Den mest ambitiøse model vil medføre, at ejere af konventionelle biler hvert år skal betale 5.900 kr. mere i hele bilens levetid, mens statskassen vil miste 5,7 mia. i 2030.
”Vi har hele tiden sagt, at 1 million elbiler er meget optimistisk. Det fremstår også klart efter i dag, hvor end ikke kommissionen selv anbefaler den model, fordi det vil være for dyrt. Men det er ikke vores opgave at sætte et antal på målet. Vi vil bidrage til at gøre bilparken grønnere. Det kræver, at det er økonomisk fordelagtigt at vælge en elbil, og målsætningen er realistisk. Det foreslår kommissionen skal ske med en afgiftsnedsættelse og et årligt tilskud”, siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
Kun 3% af AutoBranchen Danmarks medlemmer tror da også på 1 mio. elbiler i 2030, da de blev spurgt om dette i juni måned. Det viser også, hvor stor en udfordring det vil være at nå helt derop.
Lav en hurtig politisk aftale
Gitte Seeberg påpeger, at det er altafgørende, at der nu laves en hurtig politisk aftale:
”Hver gang politikerne debatterer bilafgifter eller er nølende med at fastsætte afgiftsniveauet går salget i stå. Vi oplever allerede nu, at salget af elbiler giver problemer, da vi ikke kender afgiften i 2021. Det er altafgørende, at forhandlingerne kommer til at gå hurtigt, og at der skabes klarhed hurtigst muligt for næste år og de næste mange år.”
Sæt det lange lys på
Både forbrugerne og autobranchens aktører skal have vished. Ikke kun m, hvad der eventuelt sker i 2021 eller 2022. Gitte Seeberg opfordrer til, at politikerne får lavet et langtidsholdbart afgiftssystem, som kan række mange år ud i fremtiden, så de senere års stop and go forhindres.
”Politikerne er nødt til at skabe et økonomisk holdbart afgiftssystem for minimum de næste 10 år, der skaber ro og stopper den hidtidige stop-and-go politik. Derfor er det også vigtigt med en bred aftale hen over midten”.
Husk de grønne firmabiler og skrotningspulje
AutoBranchen Danmark opfordrer også til at huske andre virkemidler såsom at fremme de grønne firmabiler. De biler kører langt flere kilometer end den gennemsnitlige danske personbil. Det har også den fordel, at bilerne som regel er leaset i maksimalt tre år, hvorefter de videresælges.
Dermed vil et stort antal grønne firmabiler være med til at skabe et marked for brugte elbiler. Politikerne bør også adressere, hvordan de ældste og mest klimabelastende biler udfases. I 2019 og 2020 har en meget succesfuld forhøjet skrotpræmie fjernet 23.000 ældre dieselbiler fra de danske veje.
“Men der findes fortsat hundredtusindvis af ældre benzin- og dieselbiler, som skader både klimaet og miljøet. Dem kan man med fordel fjerne ved at gøre skrotpræmien permanent. Det er desuden en populær løsning i vores europæiske nabolande. Denne løsning kan udvides med en bonus ved køb af en elbil, hvis man samtidig skrotter en ældre dieselbil”, forklarer branchedirektøren.