(Bemærk, at artiklen er udgivet 16. marts 2020 og at hjælpepakker, lovgivning og øvrige tiltag i corona-krisen kan have ændret sig. Gå til vores tema-univers for de nyeste historier)
Også i autobranchen er nye tiltag de seneste dage vokset op i forsøg på at få hjulene til fortsat at rulle.
Hos Pedersen & Nielsen med forretning i flere jyske byer, fortæller de til kunderne, at medarbejderne er delt ind i to hold. Dette er for at minimere risikoen for smittespredning, men også for at sikre, at virksomheden altid kan holde åbent med raske medarbejdere.
”Medarbejderne holder ferie og afspadsering. Hvor stor en mulig nedgang i arbejdet vil blive, kan vi ikke spå om endnu, men vi har i første omgang taget skridtet for ikke at stå for tæt. Vi har også fjernet hver anden stol i frokoststuen, og de medarbejdere, som kan arbejde hjemme, gør det, ”fortæller eftermarkedsdirektør Lars Pedersen.
”Jeg har simpelthen så stor ros til vores medarbejdere. Jeg synes, at der er udvist en enorm holdånd og sammenhold i denne situation,” siger han videre.
Et brugt tiltag hos mange er som Dahl Pedersen A/S i Viborg, Skive og Holstebro, at de tilbyder kunderne at de kan aflevere deres bil uden kontakt til en medarbejder. Det kan de gøre ved hjælp af den nøgleboks, som i forvejen bruges til de kunder, som afleverer bilen uden for åbningstiden. Herefter klares alt elektronisk.
”Vi følger virkelig situationen time for time. Indtil videre har vi kun oplevet meget få, som har ringet for at få en ny tid til deres service eller reparation, fortæller værkstedschef Jan Færch.
Andre virksomheder som brugtvognsforretningen Kraft Biler ved Fredericia, går skridtet videre og tilbyder kunderne at afhente deres bil, når den skal til service. Samme tilbud finder man hos Bjarne Nielsen A/S – forudsat, at kunden bor inden for en rimelig afstand.
Hos Pedersen & Nielsen tilbyder man endnu ikke at hente og bringe kundernes biler, men Lars Pedersen fortæller, at det meget vel kan være næste redskab i værktøjskassen, såfremt medarbejderne har tid til det.
Selv om det med ét er blevet krise i erhvervslivet, så forsøger autobranchen at tilpasse sig og finde løsninger, som kan afbøde den manglende omsætning som følger med. På den måde kan virksomheder måske inspirere hinanden til tiltag, der virker, så danskerne fortsat kan få repareret deres biler og fortsat har lyst til at sende bilerne på værksted.