Elbiler

Bestyrelsen har hentet god inspiration i USA

Hvis du er bilforhandler i USA, hvordan kommer fremtiden så til at se ud? Det og mange andre spørgsmål fik AutoBranchen Danmark svar på under bestyrelsens studietur til Washington D.C. i sidste uge.

Der var især tre emner, som gik igen på møderne med en række bilforhandlere, ledere i en stor eftermarkedsorganisation (Auto Care Association), Brookings Institute, som er en uafhængig tænketank, og i vores søsterorganisation, NADA. Det var forholdet mellem importører og forhandlere, elbiler og den grønne omstilling samt manglen på arbejdskraft.

”Det var interessant at høre, at det netop er de tre emner, som fylder mest på den anden side af Atlanten hos vores kollegaer”, siger Hans-Jørgen Jørgensen, bestyrelsesformand i AutoBranchen Danmark og delegationsleder på turen til USA’s hovedstad, hvor formålet var at samle viden om udviklingen hos de amerikanske kollegaer.

Forhandlere er bedre stillet end producenter

I USA er forhandlerne bedre stillet i forholdet til producenterne, fordi de har flere rettigheder som franchisetagere end forhandlere i Danmark og EU. Producenterne kan f.eks. ikke bare opsige kontrakterne og lave om på en masse ting, selvom de gør alt, hvad de kan, for at presse forhandlerne til at øge indtjeningen.

”Bilforhandlere har simpelthen en bedre beskyttelse i USA end i Europa, som kan lyde lidt paradoksalt. Vi har fået gode indsigter med hjem og inspiration fra helt konkret lovgivning, som vi nu vil pege på i de fremadrettede dialoger med både politikerne på Christiansborg og i Bruxelles i den kommende tid”, fortæller Hans-Jørgen Jørgensen, som også ejer Als Motor i Sønderborg.

Elbiler og grøn omstilling

Elbiler og den grønne omstilling var også et stort emne. De amerikanske kollegaer var meget nysgerrige efter at høre, hvad der sker i Danmark og EU, og der blev udvekslet gode indsigter. ”Det var overraskende at høre, at der i USA sidste år blev solgt lidt over én procent elbiler ud af det samlede antal solgte enheder, og i år forventes et salg på knap to procent. Meget af det er Tesla, og de fleste elbiler sælges i Californien og i nogle af USA’s større byer”, sagde Hans-Jørgen Jørgensen, som tilføjer, at det også var en overraskelse at høre, at der kun sælges knap 3% dieselbiler, som bl.a. skyldes VW skandalen og dieselbilernes forurening tilbage fra 1970’erne, som ikke har sluppet deres tag i amerikanerne.

I forhold til elbilerne er de amerikanske forbrugere mest optaget af batteriernes rækkevidde, adgangen til ladestandere, ladetiden og bilens pris. Det er ligesom herhjemme nogle af de største forhindringer for, at der bliver solgt flere elbiler. Men også at der er rigtig mange, som skal overbevises om elbilen. De, der køber en elbil i dag, er typisk dem, der har en hybrid eller en plug-in i forvejen.

Mangel på arbejdskraft

Manglen på arbejdskraft fyldte også i samtalerne. Der bliver brugt mange ressourcer på at appellere til de unge på nye måder. De to brødre, John og Jamie, som leder Darcars Group, fortalte om en ny kampagne, hvor de i stedet for at vise mekanikeren med et værktøj i hånden, viser mekanikeren i en pæn skjorte og med en computer. Det gør de for at fortælle, at arbejdet i dag er mere teknisk og mindre snavset, som myterne siger. Og det er noget, som virker overfor de unge. Hos Auto Care fortalte de om, hvordan de i stigende grad også forsøger at appellere til flere kvinder ved at sponsorere stipendiater og promovere flere af kvinderne i branchen.

Bilen som symbol på frihed

AutoBranchen Danmark var også i Kongressen og mødtes blandt andet med Ralph Normans kontor. Han er republikaner og kongresmedlem fra South Carolina, som er en af USA’s største bilstater med bl.a. en stor BMW-fabrik. I South Carolina taler man ikke om klimaforandringerne som begrundelse for den grønne omstilling, men om energieffektivitet.

”The car is still king here”, hørte vi fra flere sider, fordi bilen giver frihed. I USA er det nemlig stadig et stærkt symbol på frihed, og det vil ikke ændre sig i nær fremtid. Servicetjenester som UBER og LYFT er med til at øge antallet af køreture – ikke reducere dem eller det personlige ejerskab af bilerne.

Budskabet var, at der stadig vil være masser af biler i fremtiden at sælge og reparere på. Men der ingen tvivl om, at kampen om eftermarkedet især bliver vigtig. Forhandlerne, som har styr på data, deres kunder og som kan levere den rette timing i services og de gode oplevelser, bliver vinderne på fremtidens bilmarked. NADA fortæller ofte deres medlemmer: ”Evolve! But don’t freak out!” – I skal udvikle jer, men lade være med at gå i panik over fremtiden.

”Vi har fået rigtig god viden og inspiration med hjem, som vi kan bruge i vores arbejde for AutoBranchen Danmarks medlemmer. Særligt én ting vil vi bruge mange kræfter på, og det er spørgsmålet om at forbedre forholdene for landets bilforhandlere”, afslutter Hans-Jørgen Jørgensen.

Med kun ét år til præsidentvalget fyldte det også i samtalerne. Hvem vinder? Og fortsætter handelskrigene, som i særdeleshed påvirker importen af biler til USA? Begge er gode spørgsmål i Washington og meget kommer an på, hvem demokraterne ender med at stille op mod den siddende præsident. Intet er afgjort.