Indtil videre er der nemlig politisk radiotavshed om, hvorvidt registreringsafgiften på elbiler igen udskydes, så den som i dag forbliver 0% for elbiler under 400.000 kr. Som det ser ud nu, står afgiften derfor til at blive hævet til 65% – herefter 90% i 2022, mens der lægges 100% på i 2023.
Ifølge Michael Schou, indehaver og CEO hos Car Special A/S i Ishøj, vil afgiftsstigningen være katastrofal for den tydelige fremgang, elbilerne har mærket i både 2019 og 2020.
“Min vurdering er, at det vil kvæle salget fuldstændigt. Det har vi set ved flere lignende scenarier de senere år, der har været en sand rutsjebane med hensyn til afgiftsniveauet for ledningsbiler. Og denne gang bliver ingen undtagelse, hvis ikke politikerne igen forlænger fritagelsen ind i 2021”, siger Michael Schou.
Car Special sælger blandt andet Danmarks syvende mest populære elbil Kia e-Niro.
Lang leveringstid kan give problemer
Hos Bjarne Pape A/S i Kastrup sælger man en anden af danskernes foretrukne elbiler, nemlig Hyundai Kona electric. Han er enig med sin kollega fra Car Special om de massive problemer, elbilerne kan køre ind i, hvis bilerne pålægges 65% afgift i 2021.
“Prisforskellen på de elbiler, vi kan tilbyde i dag og så de samme modeller, vi kan tilbyde efter 1. januar 2021, vil ganske enkelt være alt for stor. Det vil i min optik ødelægge det hele”, siger Bjarne Pape.
Han og personalet er i gang med at sikre, at det af alle slutsedler og øvrig kommunikation med kunderne fremgår tydeligt, at der kan komme afgiftsstigninger fra årsskiftet.
“Det er vigtigt at oplyse kunderne tydeligt om, at der foreligger en reel risiko for, at det kan være en helt anden registreringsafgift, som kunderne kan forvente sig i 2021. Vi gør ekstra meget ud af det i tilfælde med modeller, hvor der er meget lang leveringstid”, fortæller Bjarne Pape.
Bjarne Pape, direktør og indehaver af Bjarne Pape A/S i Kastrup. Han sælger blandt andet Hyundai Kona electric, der er en af Danmarks mest solgte elbiler i 2020. (Foto: Bjarne Pape)
Der skal først betales registreringsafgift af bilen, når den bliver leveret. Og bestilles eksempelvis en Hyundai Kona electric den 1. september 2020, men først kan leveres 20. januar 2021, pålægges elbilen i skrivende stund 65% afgift – og ikke 0% som i dag.
Skulle bilen derfor bliver forsinket til et tidspunkt væsentlig længere end det, kunden indgik handlen ud fra, kan køber ophævet købet.
Lagre kan slippe op
Lige nu er Bjarne Pape i en gunstig situation, hvor man godt kan skaffe eksempelvis Hyundai Kona med kort leveringstid. Det samme melder Michael Schou fra Car Special om, når det handler om Kia e-Niro.
“Lige nu er Danmark dækket godt i, fordi netop elbilerne har salgsmæssigt momentum. Derfor har diverse importører og forhandlere godt turde tage flere til landet, modsat andre europæiske lande, der har været hårdere ramt end Danmark”, siger Michael Schou.
Prisen er afgørende
I bund og grund falder elbilernes fremgang i Danmark, der har Europas højest afgifter på biler, tilbage på prisen.
Michael Schou, indehaver og CEO for Car Special A/S i Ishøj frygter, at salget af elbiler vil gå helt i stå, hvis de pålægges en registreringsafgift på 65% i 2021.
“I perioder med lav registreringsafgift har elbil- og hybridbilerne gjort det rigtig godt i Danmark. Og helt modsat er det gået i de perioder, hvor der har været bebudede afgiftsstigninger eller hvor de rent faktisk er blevet pålagt afgift. Prisen er afgørende, hvis flere danskere skal kaste sig over biler med ledning”, forklarer Michael Schou.
El- og hybridbiler står i 2021 til at blive pålagt registreringsafgift. Det betyder:
- I dag, 2020, er afgiften på el- og plugin hybridbiler reelt 0% op til 400.000 kr. pga. af et bundfradrag på 40.000 kr.
- I 2021 pålægges el- og pluginhybridbilerne 65% i registreringsafgift.
- i 2022 90%.
- i 2023 100%.
Lange leveringstider kan betyde, at visse elbilsmodeller bestilles i 2020, men først kan leveres i 2021, hvorved de skal betale en anden afgift. I AutoBranchen Danmarks slutsedler og formularer er der taget forbehold for det. Du finder dem herunder eller her.
Hvis bilen først leveres langt efter det tidspunkt, kunden blev lovet ved indgåelse af handlen, kan kunden vælge at trække handlen tilbage. Derfor er det vigtigt at oplyse tydeligt om, at der fra 2021 er en reel risiko for forhøjede afgifter.