Men det har man kuren på hos Ole Winther Auto A/S, fortæller Ole Winther, der er indehaver af virksomheden, som holder til i Silkeborg, Horsens og Herning.
“Kuren er ret simpel. Vi skal sælge flere biler, for vi er forberedte på, at der kommer til at være færre værkstedsopgaver på elbiler. Jeg vil dog sige, at det jo ikke går helt i stå. Der vil stadig være dæk, bremser, skader, forskellige væsker og software, som kræver et besøg forbi et værksted”, siger Ole Winther.
Interesse fra håndværkere
Som AutoBranchen Danmark tidligere har skrevet om, er udleveringen af demobiler fra Maxus allerede i gang rundt om i landet hos de godt 20 forhandlere, som nu skal til at sælge det i Danmark ukendt elbilsmærke. Det betyder en omstilling af værkstedet for at kunne håndtere flere biler på stærkstrøm.
“I den forbindelse vil jeg sige, at importøren har stillet meget rimelige og realistiske krav til os. Vi var dog i forvejen vant til at håndtere el- og hybridbiler, og vi havde i forvejen ladestandere. Så det har indtil videre ikke været en tung investering for os at komme til at sælge og servicere Maxus”, fortæller Ole Winther.
Der har allerede været en del interesse for Maxus, der ifølge Ole Winther især udmærker sig på kvalitet og rækkevidde kontra pris. Og interessen kommer blandt andet fra lokale håndværkere.
“Mange af dem, som har været forbi for at kigge, fortæller, at en rækkevidde på mellem 300 og 340 km er mere end rigeligt for dem. Samtidig opstiller flere og flere virksomheder CO2-krav til dem selv. Her kan elvarebiler på strøm hjælpe dem et stort stykke fremad”, siger Ole Winther.

Skal nok overvinde skepsis
Ole Winther er heller ikke nervøs for, at en stor skepsis blandt forbrugerne sætter en stopper for Maxus’ fremdrift i Danmark.
“Når vi i dag kigger på biler fra Kina eller Korea for den sags skyld, fejler de bestemt ikke noget kvalitetsmæssigt. Som forhandler er det en relativ god investeringscase, fordi etableringsomkostningerne er ganske lave. Og prismæssigt er det min klare forventning, at mange forbrugere vil være interesserede i Maxus”, siger bilforhandleren.
Maxus – kort fortalt
- Kinesisk bilmærke grundlagt i 2011 med base i Shanghai.
- Vil i Danmark sælge tre varebiler og en syvpersoners personbiler. Alle sammen fuldt elektriske.
- De første demobiler forventes at lande i Danmark i starten af september.
- Skal sælges hos 24 forhandlere fordelt i hele landet – herunder også i Grønland.
- Bilerne kommer værkstedsmæssigt til at indgå på linje med forhandlernes øvrige mærker, og personalet er i gang med de sidste forberedelser.
Kilde: Maxus Danmark
Kontakt

Charlotte Brix Andersen
Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation
Flemming Ransborg
Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz
Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn
Christian Richter
Kommunikations- og politisk rådgiver
Lene Søbo
Grafiker og marketingkoordinator
Christian Mikkel Uldall Grøn
Web- og social medie manager
Emil Refn
Studentermedhjælper