1) Samlet salg halter efter
Oktober 2020 blev ikke en måned, der går over i historien som en måned med genopretning for det danske bilsalg. I stedet endte måned i en nedgang på 17,9% sammenlignet med oktober 2019, viser de nyeste tal fra De Danske Bilimportører. Ser man dernæst på 2020 til og med oktober, er nedgangen fortsat på over 18%.
Gitte Seeberg, adm. direktør for AutoBranchen Danmark, mener, at den langtrukne periode med usikkerhed om bilafgifter i kombination med coronavirussens indtog har gjort det til et meget udfordrende år for nybilsforhandlerne i Danmark.
“I takt med genåbningen af Danmark så vi gode takter for bilsalget i Danmark, men efteråret har desværre budt på meget langstrakte politiske forhandlinger om bilafgifterne, som har fået mange kunder til at stoppe op og vente med bilkøbet. Uroen og uklarheden er alt for stor i øjeblikket til, at bilsalget kan komme sig”, siger Gitte Seeberg og tilføjer:
“Jeg håber inderligt, at politikerne hurtigst muligt lander en aftale, så de mange virksomheder i autobranchen og forbrugerne får klarhed over, hvordan afgiftssituationen ser ud i 2021 og forhåbentlig mange år frem. Lige nu er de efterladt med usikkerheden, og det er uholdbart”.
2) Benzin- og dieselbiler i comeback
Toplisten over de mest solgte bilmodeller har i flere måneder været præget af biler med batteri. Især Ford Kuga hybrid og Tesla 3 er flere gange kravlet helt til tops på salgslisterne, men det ser noget anderledes ud for oktober 2020. Her har de konventionelle biler genvundet deres terræn.
Sidste måneds topscorer Tesla 3 er slet ikke at finde på hverken det samlede salg eller listen over mest solgte elbiler i oktober. I stedet har Peugeot 208, Toyota Yaris og Peugeot 2008 sæt sig på top-3-listen (alle tre kan dog fås som enten elbil eller hybridversion).
Isoleret på elbiler ligger Volkswagen ID. 3 nu i spidsen foran Kia Niro og Hyundai Kona Electric, mens Citroën C5 Aircross, Mitsubishi Outlander og Kia Niro var de tre mest populære hybridbiler i oktober.
3) Tydelige markedsandele til batteribiler
Når man opsummerer salget af el- og hybridbiler i Danmark, har batteribilerne aldrig haft større markedsandele, end de har nu, viser tallene fra De Danske Bilimportører. Det betyder, at hver femte nyindregistrerede bil i Danmark indtil nu er enten en el- eller hybridbil.
“Vi ser en lignende tendens, når vi analyserer brugtbilsmarkedet, hvor el- og hybridbiler også har haft stor interesse blandt forbrugerne. Så selv om bilåret 2020 bestemt ikke er noget at juble over samlet set indtil nu, er det et rigtig godt år for el- og hybridbilerne, som stadig flere danske familie skifter til”, fortæller Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.