Bilforhandlere

Bilsalget lider i Danmark – rammer nu også elbilerne

Bilsalget for februar 2021 kan opsummeres i tre punkter:

  1. Det samlede bilsalg er 33,9% under normalen.
  2. Salget af elbiler også ramt.
  3. Diesel og benzin taber fortsat markedsandele.

1. Kraftigt nedgang fortsætter

Både januar og februar 2021 har været nogle meget vanskelige måneder for landets forhandlere af nye biler. De nyeste tal fra De Danske Bilimportører viser, at nedgangen for februar 2021 lander 33,9% under samme måned i 2020.

Tilbagegangen skyldes især den tvangslukning af salgslokalerne for private bilkøbere, der startede 25. december 2020 og varede frem til 1. marts 2021. Årets første måneder er traditionelt set meget vigtige for danske bilforhandlere, da man her i samarbejde med importørerne typisk kører en lang række nytårskure og kampagner på biler.

“I 2021 har forhandlerne været afskåret fra de fysiske kundebesøg i butikkerne. Det har vist sig at betyde temmelig meget for det samlede salg af nye biler, som ikke bare uden videre er rykket over og blevet digitaliseret. Salgstallene viser, at forbrugerne har behov for at komme ned og prøvekøre, røre ved bilen og prøve bilernes udstyr sammen med en bilrådgiver”, forklarer Gitte Seeberg, adm. direktør hos AutoBranchen Danmark.

2. Tilbagegang rammer elbilerne

Elbiler og hybridbiler fylder langt mere i statistikkerne over dansk bilsalg end tidligere, men den lange nedlukningen af salgslokalerne ramte i februar 2021 også salget af elbiler, som ellers har holdt fast i nærmest uafbrudt fremgang i over et år.

347 nye elbiler i februar 2021 betyder de facto en nedgang på 29,6% i forhold til 2020. Lige netop salget af de elektriske biler er dog ramt af yderligere vanskeligheder – foruden nedlukningen.

“Siden midten af december 2020 og sandsynligvis frem til sommer 2021 er mange bilforhandlere stillet i den meget uheldige situation, at de skal lægge registreringsafgift ud for staten, når der sælges el- og hybridbiler”, siger Gitte Seeberg og uddyber:

“Bilerne er nemlig skatteteknisk steget i registreringsafgift, selv om de politisk er blevet fredet for stigninger flere år frem. Men it-systemerne hos Motorstyrelsen kan ikke kompensere for den for megen betalt afgift, for styrelsens systemer er opdaterede til sommer 2021. Og dialogen med kunderne om sådan en kraftig ekstraregning betyder, at køberne i visse tilfælde har fravalgt elbilerne”.

3. Danskerne fravælger benzin og diesel

De nyeste bilsalgstal viser også, at de danske forbrugere fortsat vælger diesel- og benzinbiler (eksklusive hybridmodellerne) fra, når de køber bil – begge drivmidler taber nemlig markedsandele i det samlede salg. Hvor benzin- og dieselbilerne i februar 2020 stod for 92,7% af det samlede nybilssalg, faldt andelen til 82,8% i 2021.

“Benzin- og dieselmotorer lever hos nogle mærker videre i hybridversioner, men tendensen er, at danskerne tilvælger biler på strøm i langt højere grad, end de har gjort tidligere. Det er især salget af dieselbiler, som er skyld i nedgangen”, siger Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark.

Tal og grafik

Herunder finder du et mere detaljeret markedsoverblik lavet af AutoBranchen Danmark på baggrund af tal fra De Danske Bilimportører.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Emil Refn

Studentermedhjælper

Anton Willum Bøje Ritzau

Studentermedhjælper