Sådan behøver det slet ikke at være. Flere virksomheder i branchen har set andre muligheder. De uddanner medarbejdere, som kan klare flere positioner omkring værksted/indskrivning og på den måde kan udfylde flere poster i virksomheden. Det gør dem mindre sårbare overfor fravær, og det giver tilfredse kunder, som ikke behøver tale med flere forskellige medarbejdere i forbindelse med et besøg på værkstedet.
På handelskostskolen i Mommark har man skabt uddannelsen ”Eftermarkedselev.” Den er særligt populær blandt Toyotas forhandlere, men kan være et godt indspark til langt flere virksomheder i autobranchen – også forhandlere, der ikke er mærkeforhandlere.
Uddannelsen hed tidligere handelsassistent Auto og var rettet mod reservedele. Nu er uddannelsen tilpasset hele eftermarkedet, og stadig flere elever bliver således oplært på reservedelslageret, men kan samtidig varetage de daglige arbejdsopgaver i indskrivningen. Undervisningen indeholder alle emner fra bilhuset med det formål at sikre en bred forståelse af alle processer i et bilhus.
”Vi fornemmer, at flere virksomheder vil samle værksted og reservedele i en samlet afdeling for eftermarkedet og det giver rigtig god mening. Der har tidligere hersket en skjult og til tider usund konkurrence mellem de to afdelinger, som sikkert har resulteret i et samlet økonomisk tab for virksomheden,” siger Johnny Nedergaaad, uddannelsesleder på BC Syd i Mommark.
”Ser man på kunden, så har han eller hun jo nødvendigvis heller ikke ønske om at skulle henvende sig til to forskellige medarbejdere for at bestille udstyr til sin bil og have det monteret. I fremtiden tror vi på, at bilforretningerne i stigende grad vil samle funktionerne på eftermarkedet og deraf få brug for medarbejdere, der har en bredere forståelse for den samlede værdikæde,” fortsætter han.
I AutoBranchen Danmark kommer konsulenter og mdarbejderne i VidenCenter rundt til masser af medlemmer og eftermarkedseleverne fylder mere og mere.
”Jeg er blevet gjort opmærksom på denne uddannelse, når jeg har været ude hos medlemmerne. De arbejdsgivere, som kender den, har taget ret godt imod den, og det giver virkelig god mening for at få skabt fremtidens medarbejdere til eftermarkedet,” siger Nicky Bobak, eftermarkedschef i AutoBranchen Danmark.
På Business College Syd i Mommark uddannes årligt henved 200 medarbejdere fra autobranchen og uddannelserne spænder lige fra elev til chef. Læs mere om uddannelsen til eftermarkedet og alle de øvrige uddannelser på www.autouddannelser.dk