Men mange bilforhandlere oplever, at elbiler har et (og blandt danske bilkøbere) temmelig alvorligt problem: Meget få elbiler må trække kundernes campingvogn eller trailer. Hvorfor er det sådan? Og hvordan ser fremtiden ud?
Producenterne er bagud
Rent teknisk kan elbiler som udgangspunkt sagtens trække eksempelvis en campingvogn, når det handler om moment og belastning. Problemet skyldes den relativ begrænsede efterspørgsel på elbiler indtil nu i EU, og deraf er der færre modeller på markedet og ude hos de danske bilforhandlere.
Det betyder, at få bilproducenter med rene elbiler i programmet har søgt om at få typegodkendt de elektriske køretøjer efter direktiv 94/20/EF, der omhandler mekanisk tilkoblinger til personbiler.
Det betyder, at populære elbiler som Nissan Leaf, Hyundai Kona Electric og Tesla Model S må trække nul kilogram. Det er uanset om, elbilsejeren kører rundt i Danmark eller et af de andre EU-lande. Trækkrogen skal være godkendt af dels producenten og dertil leve op til kravene i EU-direktivet. Det samme problem ses desuden i Norge.
Øget udbud kan være nøglen
Ifølge Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, vil det øgede fokus på elbiler sandsynligvis skubbe på for en forandring:
“Fra 2020 og frem stiger udbuddet af elbiler kraftigt. Det betyder blandt andet, at der kommer flere elbiler i C-segmentet og SUV’er, som typisk er de segmenter, der trækker danskernes campingvogne på ferie eller styrer traileren sikkert frem til genbrugspladsen. Så det er også min forventning, at flere elbiler typegodkendes til trækkroge i de kommende måneder”, siger Gitte Seeberg.
Faktum er i øvrigt, at bilistorganisationerne i både Danmark, Norge og Tyskland fraråder bilkøberne at eftermontere trækkroge, som ikke er typegodkendte.