Home » Derfor kan få elbiler trække campingvogne og trailere

Derfor kan få elbiler trække campingvogne og trailere

Salget af elbiler i Danmark står til at blive rekordstort i 2019. Foreløbigt er der ved udgangen af oktober 2019 indregistreret 4.156 elbiler. Til sammenligning blev der i samme periode for 2018 solgte 1.073. For hele 2018 endte tallet på 1.545, og i hele 2017 var det blot 699 styk.

Men mange bilforhandlere oplever, at elbiler har et (og blandt danske bilkøbere) temmelig alvorligt problem: Meget få elbiler må trække kundernes campingvogn eller trailer. Hvorfor er det sådan? Og hvordan ser fremtiden ud?

Producenterne er bagud

Rent teknisk kan elbiler som udgangspunkt sagtens trække eksempelvis en campingvogn, når det handler om moment og belastning. Problemet skyldes den relativ begrænsede efterspørgsel på elbiler indtil nu i EU, og deraf er der færre modeller på markedet og ude hos de danske bilforhandlere.

Det betyder, at få bilproducenter med rene elbiler i programmet har søgt om at få typegodkendt de elektriske køretøjer efter direktiv 94/20/EF, der omhandler mekanisk tilkoblinger til personbiler.

Det betyder, at populære elbiler som Nissan Leaf, Hyundai Kona Electric og Tesla Model S må trække nul kilogram. Det er uanset om, elbilsejeren kører rundt i Danmark eller et af de andre EU-lande. Trækkrogen skal være godkendt af dels producenten og dertil leve op til kravene i EU-direktivet. Det samme problem ses desuden i Norge.

Øget udbud kan være nøglen

Ifølge Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, vil det øgede fokus på elbiler sandsynligvis skubbe på for en forandring:

“Fra 2020 og frem stiger udbuddet af elbiler kraftigt. Det betyder blandt andet, at der kommer flere elbiler i C-segmentet og SUV’er, som typisk er de segmenter, der trækker danskernes campingvogne på ferie eller styrer traileren sikkert frem til genbrugspladsen. Så det er også min forventning, at flere elbiler typegodkendes til trækkroge i de kommende måneder”, siger Gitte Seeberg.

Faktum er i øvrigt, at bilistorganisationerne i både Danmark, Norge og Tyskland fraråder bilkøberne at eftermontere trækkroge, som ikke er typegodkendte.

Hvilke elbiler må trække hvor meget?2021-02-25T12:28:30+01:00

Tilladte vægt

Bilmodel

0 kg VW ID. 3

MG ZS EV

BMW i3

Kia e-Niro

Kia Soul EV

Citroën C-Zero

Nissan Leaf

Renault Zoe

Tesla Model S

VW e-Up

VW e-Golf

Porsche Taycan (trækkrog ikke muligt)

300 kg Hyundai Kona Electric
400 kg Maxus Euniq MPV
750 kg Jaguar I-Pace

Mercedes-Benz EQA

910 kg Tesla Model 3
1.800 kg Audi e-Tron

Mercedes-Benz EQC

Opdateret februar 2021.

Hvilke plugin-hybridbiler må trække hvor meget?2021-02-25T12:26:57+01:00

Tilladte vægt

Bilmodel

0 kg BMW 225xe

Kia Optima Sedan PHEV

Mini Countryman S E

Porsche Panamera E-Hybrid

Toyota Prius Plug-in

750 kg Hyundai Ioniq PHEV
1.200 kg Ford Kuga plug-in hybrid (750 kg med trailer uden bremse)
1.250 Peugeot 3008 Plugin Hybrid

Peugeot 508 og Peugeot 508 SW Plugin Hybrid

Opel Grandland X Plugin Hybrid

1.300 kg Kia Niro Plugin Hybrid

Kia Ceed SW Plugin Hybrid

Kia XCeed Plugin Hybrid

1.500 kg Kia Optima SW PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV

VW Golf GTE (ny model på vej i 2020)

BMW 330e

Mitsubishi Outlander PHEV

1.600 kg Mercedes-Benz A250e (dog kun 750 kg med trailer uden bremse)

Mercedes-Benz B250e

Mercedes-Benz C 350e

1.700 BMW 530e (2020-model)

Audi A3 40 TFSIe (maxvægt med trailerbremser)

Audi Q3 45 TFSIe (maxvægt med trailerbremser)

1.750 kg Audi Q5 TFSIe
1.800 kg Mercedes-Benz GLA 250e
1.900 kg VW Passat GTE Plus
2.000 kg Mercedes-Benz GLC 350e

Volvo V60 T6/T8

Audi A6 ex. 50 TFSIe Quattro

2.100 kg Mercedes-Benz E300de og E300e

Volvo V90 T8 eAWD

2.400 kg Volvo XC90 T8
2.700 kg BMW X5 xDrive40e

Audi Q7 55 TFSIe quattro

3.500 kg Porsche Cayenne E-Hybrid

Mercedes-Benz GLE 350e

Listen er opdateret februar 2021

2019-11-04T15:29:40+01:0004/11/2019|Tags: , , , , |