Elbiler

Finanslov giver udfordringer for elbilssalg i januar

Den forlængede afgiftsfritagelse for elbiler over 400.000 kr. bliver vedtaget så sent, at loven ikke kan være på plads til 1. januar. Derfor vil afgiften stige i januar, men den kan refunderes fra 1. februar.

Finansloven for 2020 bliver vedtaget så sent på året, at en del af lovgivningen ikke kan implementeres fra 1. januar. Det gælder blandt andet den en 1-årig forlængelse af afgiftsfritagelsen for elbiler, der koster mere end 400.000 kr., der vil træde i kraft den 1. februar, men have virkning fra 1. januar. Derfor vil afgifterne på de ”dyre” elbiler stige fra de nuværende 20 procent til 40 procent i januar, men den ekstra afgift kan refunderes, når loven træder i kraft den 1. februar.

Jurist i AutoBranchen Danmark Ida Nynne Daarbak Jensen mener, at forhandlere skal være godt inde i denne detalje, når de skal sælge elbiler i januar.

”Det er ikke en optimal situation, men den er ikke helt ukendt. Vi har set en lignende løsning i forbindelse med implementeringen af WLTP-standarden, hvor man også lavede lovgivning med tilbagevirkende kraft. Det vigtige er, at forhandlerne kan svare på kundernes spørgsmål, når de undrer sig over, at afgiften er steget fra 20 til 40 procent i januar”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen.

Afgiftsfritagelsen generelt

Den planlagte stigning af registreringsafgiften for elbiler og pluginhybridbiler fra den 1. januar 2020 annulleres med finansloven. I stedet videreføres satserne fra 2019 for registreringsafgift for elbiler og pluginhybridbiler i 2020. Det betyder, at der ligesom i 2019 vil være en registreringsafgift på 20 procent for elbiler og pluginhybridbiler i 2020.

Det særlige fradrag på 40.000 kr., vil også blive ført videre med samme satser som i 2019. På den måde bliver afgiftsfritagelsen forlænget med et år. Det betyder, at den planlagte stigning i registreringsafgiften fra 20 til 40 procent og hævelsen af bundfradraget til 77.500 kr. udskydes til 2021.