Elbiler

Forbruger taber sag om lukket opkaldssystem i Opel-biler

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text]

Tryk på en knap i loftet af bilen, afvent og snak nu med et callcenter, som kan hjælpe med spørgsmål til din bil, den nærmeste tankstation, et hotel på vejen eller lignende.

Sådan fungerede systemet Onstar i en lang række Opel-biler indtil for nyligt, hvor systemet blev lukket ned i Danmark. Det fik efterfølgende en forbruger til at klage over, at personens bil var blevet væsentligt forringet uden opkaldsfunktionen.

Bilejeren ønskede at stille den pågældende bilforhandler af Opel-bilen til ansvar for det lukkede system, men den gik ikke. Sagen er blevet afvist af det såkaldte Ankenævn for biler, der afgør sager mellem forbrugere og bilforhandlere. Naser Al-Zakta, jurist hos AutoBranchen Danmark, behandler til dagligt sager i ankenævnet og sætter flere ord på afgørelsen.

”Nævnet har taget stilling til, om der er tale om en såkaldte køberetlig mangel ved leveringstidspunktet af bilen. Altså om kunden har krav på økonomisk kompensation, fordi Onstar-systemet er væk. Det afviser nævnet dog”, forklarer Naser Al-Zakta og tilføjer:

”I den konkrete case havde kunden mulighed for at bruge Onstar-systemet i knap tre år. Derfor vurderede ankenævnet, at bilforhandlere ikke kunne drages til ansvar for lukning af Onstar, men at ansvaret må placeres hos bilproducenten”.

Flere reklamationssager kan komme

Systemet Onstar gav foruden en række servicefunktioner også adgang til automatisk nødopkald og internet i bilen. Men da GM-koncernen i 2017 frasolgte Opel til den franske PSA-koncern, blev Onstar-systemet lukket ned og en masse funktioner gik for ejerne tabt. Senere har det også vist sig, at Onstar-bilerne ikke kunne omstilles til det nye Opel Connect, som blev lanceret i de nyere Opel-modeller efter PSA-overtagelsen.

”Fusionen af PSA og Opel har dog ikke noget med bilforhandlerne at gøre. Et elektronikvarehus kan jo heller ikke gøre for, hvis en funktion i en smartphone solgt i deres varehus pludselig forsvinder. I stedet må ansvaret ligge hos producenten, og det var også Ankenævns for bilers vurdering af denne sag”, siger Naser Al-Zakta.

Han opfordrer dog fortsat landets Opel-forhandlere til at være meget skarpe i deres annoncering med brugte Opel-modeller, hvor Onstar tidligere har virket.

“Vi opfordrer alle bilforhandlere til at redigere deres markedsføringstekster, hvis de sælger biler, som tidligere har haft Onstar. Det er yderst vigtigt, hvis bilforhandlerne ikke ønsker at blive mødt med køberetslige krav.”

[/fusion_text][fusion_tagline_box content_alignment=”left” link=”” button=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_type=”” button_border_radius=”” buttoncolor=”default” title=”QmFnZ3J1bmQgb20gT25zdGFyLXNhZ2Vu” description=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” backgroundcolor=”” shadow=”no” shadowopacity=”0.70″ border=”1″ bordercolor=”” highlightposition=”none” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

  • Den 17. marts 2021 afsagde Ankenævnet for Biler dom i en verserende sag om Opel Onstar-systemet. Sagen startede første gang i Ankenævnet for Biler tilbage i 2018.
  • Ankenævnet for Biler afviste dengang sagen med begrundelsen om, at der stadig var Onstar på bilen, og at der muligvis på sigt ville komme et system som erstatning for Onstar i slutningen af 2020.
  • Tilbage i 2018, da nedlukningen af Onstar-systemet startede i Danmark, havde omkring 10-15% af kunderne ifølge det daværende Opel Danmark betalt for at få forlænget Onstar-tjenesten, som var gratis det første år, men derefter kostede et løbende abonnement.
  • I Opel-biler solgt med Onstar systemet, er den røde SOS-knap fra 2021 helt virkningsløs. Også Onstars europæiske callcenter i England er lukket ned i udgangen af 2020.
  • Fra 2024 vil Opel Connect være introduceret i hele Opels modelprogram på både person- og varebiler.

[/fusion_tagline_box][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” border_radius=”” box_shadow=”no” dimension_box_shadow=”” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Seneste nyheder

[/fusion_text][fusion_recent_posts layout=”default” picture_size=”fixed” hover_type=”none” columns=”3″ number_posts=”6″ offset=”0″ pull_by=”category” cat_slug=”nyhed” exclude_cats=”” tag_slug=”” exclude_tags=”” thumbnail=”yes” title=”yes” meta=”no” meta_author=”no” meta_categories=”no” meta_date=”yes” meta_comments=”yes” meta_tags=”no” content_alignment=”” excerpt=”yes” excerpt_length=”0″ strip_html=”yes” scrolling=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]