Elbiler

Pressemeddelelse: Forfriskende udspil fra KL om at styrke optaget til erhvervsuddannelserne

”En fælles indgang til ungdomsuddannelserne er en god idé. Vi skal gøre det mere attraktivt at tage en erhvervsuddannelse. Derfor skal vi også sikre, at de unge er bedre oplyste, inden de træffer deres valg om uddannelsesvej. På den baggrund er det et godt udspil at gøre de første seks måneder fælles på ungdomsuddannelserne.”

Sådan siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, om udspillet fra Kommunernes Landsforening om, hvordan optaget til erhvervsuddannelserne kan øges ved at styrke viden om de samlede muligheder i ungdomsuddannelsessystemet.

Kun hver femte unge vælger i dag en erhvervsuddannelse, og mange vælger gymnasiet, fordi det er det nemme valg, som giver tre års yderligere betænkningstid. Samtidig står Danmark til at mangle op mod 70.000 faglærte om få år. Derfor er der brug for at gøre noget.

”KL har ret, når formanden for Børne- og Undervisningsudvalget, Thomas Gyldal Petersen, siger, at vi er nødt til med åbne øjne at foretage grundlæggende ændringer, der sikrer, at flere unge kommer på rette vej i livet, og at flere unge får en uddannelse, der matcher samfundets behov,” siger Gitte Seeberg og fortsætter:

”Seks måneders fælles introduktion til ungdomsuddannelserne vil betyde, at de unge vælger deres vej på et mere oplyst grundlag end i dag. Samtidig er der brug for større fleksibilitet, så det ikke er så omkostningsfuldt at skulle begynde forfra, hvis man har valgt forkert. Sådan noget kan den fælles indgang også være med til at skabe,” siger hun.

Interessen skal vækkes tidligt

Mange brancher mangler arbejdskraft, herunder autobranchen, og der bliver kamp om de unge i fremtiden. Derfor er det vigtigt, at uddannelserne kan tiltrække de unge, der er brug for på arbejdsmarkedet i fremtiden. Gitte Seeberg peger på Schweiz, som flere gange er blevet nævnt som et godt eksempel. Der har man et langt mere samlet og fælles uddannelsesforløb, og det betyder, at langt flere vælger erhvervsuddannelsen og kommer ud til gode jobs.

”Det er en opgave, som ingen parter kan løse alene. Når vi har fået de unge til at vælge erhvervsuddannelsen, skal vi også sikre, at der er praktikpladser til dem. I AutoBranchen Danmark stødte vi for nylig på en ung kvinde, som er i gang med at uddanne sig til personvognsmekaniker. Det er hendes tredje forsøg på uddannelse, fordi hun ikke kunne finde praktikplads i de to første fag. Så der skal også skabes endnu bedre incitamenter til, at flere virksomheder tager flere unge ind.” siger Gitte Seeberg videre.

”I AutoBranchen Danmark har vi selv et rigtigt godt brobygningsforløb med Dansk Automobil Sports Union og Dansk Metal. Folkeskolernes ældste årgange over fire uger stifter bekendtskab med erhvervsuddannelse og håndværk med gokart som omdrejningspunkt. Det er en stor succes, og kommunerne efterspørger det faktisk i en grad, så det er svært at følge med. Det viser bare, at med det rette initiativ kan man altså godt skabe en interesse for de fag, hvor man både skal bruge hoved og hænder. Det er rigtigt tænkt, at vi skal i gang allerede i folkeskolen og styrke viden om erhvervsuddannelser her,” siger Gitte Seeberg.