Den 18. februar bekræftede Finansminister Nicolai Wammen, at Transportkommissionen vil præsentere anbefalinger til fremtidens beskatning af elbiler til sommer. Det skete efter forespørgsel fra Venstres klimaordfører Tommy Ahlers.
Transportkommissionen skulle efter planen præsentere en samlet rapport omkring nytår, men siden regeringens tiltrædelse i sommers har regeringen forsøgt at fremrykke rapporten. Det er endt med et kompromis, hvor kommissionen, der er ledet af fhv. Dong-direktør, Anders Eldrup, fremlægger udvalgte anbefalinger til sommer, heriblandt et forslag til et nyt beskatningssystem til elbiler.
Den tidligere borgerlige regering bad transportkommissionen finde en økonomisk løsning, der kan bære en mio. elbiler på gaderne i 2030. Udfordringen er, at staten ikke må miste de ca. 50 mia. kr., som bil- og brændstofsafgifter indbringer i dag.
AutoBranchen Danmarks adm. direktør, Gitte Seeberg, er glad for, at Transportkommissionen er på vej med en løsning, men hun er bekymret for timingen.
”AutoBranchen Danmark har i årevis efterlyst langsigtede løsninger på elbilernes afgifter. De senere års stop-and-go politik har været gift for salg af elbiler, derfor er det glædeligt at Transportkommissionen forventer at kunne præsentere et langsigtet forslag til sommer”, siger Gitte Seeberg og fortsætter:
”Vi kan dog ikke vente til efterårets finanslovsforhandlinger med at få en afklaring for 2021, som regeringen lægger op til. I 2018 og 2019 blev en afgiftsfritagelse for elbiler først vedtaget i december, det er alt for sent til, at bilforhandlerne kan nå at bestille de rigtige biler hjem. Forhandlerne er allerede i gang at bestille biler hjem til 2021 nu. Derfor bør Folketinget hurtigst muligt forlænge dette års afgiftsfritagelse til også at omfatte 2021, hvorefter Folketinget kan vedtage en langsigtet løsning med et fornuftigt varsel”, siger Gitte Seeberg.