Eftermarked

Gennemført købmandskab er nøglen til succes for voksende autolakerer

Dette portræt er oprindeligt bragt i AutoBranchen Danmarks medlemsblad “Magasinet AutoBranchen Danmark”, som netop er udkommet. Du kan læse hele magasinet her

”Du skal sætte dig ned og kigge på din pengepung. Bliver den en smule tungere hver måned, har du fat i noget. Går det den modsatte vej, skal du tænke dig godt om og gå tilbage til det gode købmandskab. For det er sådan, man optimerer og bliver konkurrencedygtig i branchen for autolakering. Det er egentlig forholdsvis simpelt”.

Arne Hansen, indehaver af AH Autolak, har skiftet maleruniformen ud med skjorte og jeans – noget han for 10 år siden aldrig havde troet skulle ske. I dag står han i spidsen for en af de få autolakerer virksomheder i Danmark, som har modet og heldet til at udvide med flere afdelinger. Men hvad er nøglen til fremgang?

Optimering i alle led

Firmaet AH Autolak ringer sikkert en klokke hos stadig flere i branchen – især på Fyn og i trekantområdet. Det skyldes et vedvarende fokus på optimering og noget så jordnært som at læse takseringsrapporter igennem og tage dialogen med sine samarbejdspartnere. Det har været med til at sikre, at der har været økonomi til at udvide forretningen.

”Man skal ikke være bange for at konfrontere sine samarbejdspartnere med afregninger og opgørelser af forsikringsskader. En stor del af vores omsætning, som hos så mange andre, er bundet op på det. Derfor er vi selvfølgelig også meget opmærksomme på, at vi får korrekt betaling. Hverken mere eller mindre. Det er vigtigt”, siger Arne Hansen, da AutoBranchen Danmark møder ham i virksomhedens Horsens-afdeling.

Tag chancer – men kend grænsen

Arne Hansen indrømmer gerne, at han er en vaskeægte købmand – og det er i mange facetter af livet. ”Forleden købte jeg fem par jeans på én gang, fordi jeg kunne få et godt tilbud. Det kan jeg godt gå og grine lidt af, når jeg så kigger på, at jeg driver min forretning ud fra samme grundprincip. Jeg er altid på jagt efter stordriftsfordelene, og derfor ved jeg også godt, at man langt fra er handlekraftig, hvis man kun har et lille værksted. Der skal mere til”, siger Arne Hansen.

Det gode købmandskab har betydet, at AH Autolak på blot to år har åbnet afdelinger i både Vejle, Odense, Fredericia og i Horsens. Men udvidelsen sker ikke for enhver pris – og man kan slå sig.

”Eksempelvis har vi haft vanskeligere ved at komme ind på markedet i Odense, end jeg egentlig havde regnet med. Af det har jeg lært, at man skal være skarp på det lokalområde, man vil være en del af, og man skal kende sine grænser. Lige nu er vi bedst i trekantområdet, så det er her vi lægger mange kræfter”, forklarer Arne Hansen, der har været selvstændig siden 1998 og selv er udlært i Middelfart.

Volumen er afgørende i dag

Jo mere Arne Hansen får talt sig varm om sit forretningskoncept, desto mere tydeligt er det, at han ser sit voksende volumen som meget vigtigt for også i fremtiden at kunne være en del af markedet for autolakering i Danmark.

”På den lange bane vil der være færre spillere, end der er i dag. Mange mindre værksteder, som måske ikke er vedligeholdte, eller hvor kæder skal investere for meget i at overtage dem, vil forsvinde i takt med, at stadig ældre indehavere går på pension. Det tror jeg er faktum”, siger Arne Hansen og fortsætter:

”Derfor er en større volumen nøglen til vores overlevelse. Vi har kun vores egen pengepung og så vores pengeinstitut. Vi har ingen andre pengestærke i ryggen, eller en kapitalfond. Derfor skal vi have flere pletter på landkortet, hvor det giver mening. For det skal stadig være med vores logo”.

Lokal fremtid

Arne Hansen tror på, at der stadig er et vækstpotentiale i nærheden af trekantområdet, selv om andre store aktører på markedet også er til stede.

”Vi gør det på vores måde og tager ikke bare til Aalborg, fordi vi synes, det er en fed by. Det har jeg ikke knowhow til, og det skal man ikke være bleg for at indrømme. Det er klart, hvis en stor bilforhandler ringer i morgen i Aarhus og tilbyder en fast strøm af x-antal biler, vågner købmanden indeni mig selvfølgelig igen og begynder straks at regne på det. Men indtil da fokuserer vi på lokalområdet”.

Dette portræt er oprindeligt bragt i AutoBranchen Danmarks medlemsblad “Magasinet AutoBranchen Danmark”. Du kan læse hele magasinet her

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Emil Refn

Studentermedhjælper

Anton Willum Bøje Ritzau

Studentermedhjælper