Elbiler

Har du styr på lakering ved sensorer og radarsystemer på biler?

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Har du og din virksomhed styr på, hvad man må med hensyn til lakering af kofangere og områder med sensorer og radarer på biler?

De senere år har der været stor diskussion i lakbranchen om, hvad der er rigtigt og forkert, og tidligere skulle man under alle omstændigheder udskifte hele bagkofangere. Men nu ændrer BMW fremgangsmåde – dog baseret på hvilken generation af sensorer, der er tale om.

AutoBranchen Danmarks lak- og karrosserikonsulent René Thomsen tager dig igennem de forskellige radar- og sensortyper.

HC2-sensorer

Biler bygget efter september 2008, som eksempelvis en BMW E60, 5-serie, er udstyret med de såkaldte HC2-sensorer, som findes på bagkofangeren. De bruges til bilens parkeringsassistent og hjælper med at bedømme afstand og dertil afgive de for mange velkendte bip-lyde.

“På denne årgang af biler med HC2-sensorer kan man godt afmontere bagkofangeren og omlakere delene med klarlak. Ifølge BMW’s forskrifter er det også tilladt at omlakere kofangeren på alle steder uden om selve områderne ved sensorhullerne”, siger René Thomsen fra AutoBranchen Danmark.

Begrænsninger

Selv om der er tale om en bagkofanger udstyret med HC2-sensorer, er mulighederne for lakering dog ikke ubegrænsede, forklarer lakkonsulent fra AutoBranchen Danmark.

“Hvis der er tale om større lakskader, skal kofangeren ifølge BMW’s og flere andre bilmærkes forskrifter udskiftes helt. Det betyder, at man heller ikke kan anvende hverken primer eller fylder, fordi der risikerer at blive ført et for tykt lag lak på sensorerne, som kan nedsætte eller helt fjerne deres virkning”, siger René Thomsen.

Der er også strenge krav til, hvis man skal slibe på klarlakken tæt på sensorområder.

“I det tilfælde skal der mindst slibes med korn 1000 eller finere”, siger lakkonsulenten.

RS-01 SRR-01-sensorer

På nyere biler produceret fra juli 2015 og frem finder man de såkaldte RS01 SRR-01 sensorer. De findes både i bag- og forkofangere. Her skal man have fat i sin producent-godkendte manual for lakering. Hvis bilmodellen og kofangeren er med på listen, oplistes kofangeren med godkendte farver.

“Her er det vigtigt at bemærke, at det kun er tilladt at omlakere kofangeren tre gange. Hvis der er tale om en ny-primet kofanger, må den dog kun lakeres med basislak og klarlak én gang. Igen skal man bruge korn 1000 eller finere, hvis man skal slibe på dele, og man må ikke slibe gennem alle lag”, fortæller René Thomsen.

[/fusion_text][fusion_tagline_box content_alignment=”left” link=”” button=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_type=”” button_border_radius=”” buttoncolor=”default” title=”U2Vuc29yZXIgb2cgcmFkYXIgZXIgdmlndGlnZSBmb3Igc2lra2VyaGVkZW4=” description=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” backgroundcolor=”” shadow=”no” shadowopacity=”0.70″ border=”1″ bordercolor=”” highlightposition=”none” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Der findes to typer af sensorer, som har betydning for lakering:

  1. På biler produceret efter september 2008 findes sensortypen HC2. Det er sensorer som bruges til parkering og som findes på bagkofangeren – eksempelvis på en BMW E90 5-serie.
  2. Den anden sensortype hedder RS-01 SRR-01. Den sensortype findes på bilmodeller produceret efter juli 2015. Den findes både på for- og bagkofangeren. Med denne nyere type sensor er det muligt at lave op til tre omlakeringer.

Ved begge typer af sensorer – og i alle andre tilfælde – er det vigtigt at læse bilproducentens manual igennem for lakering og generel behandling af kofangere med sensorer eller radarer indbygget.

Af hensyn til bilens sikkerhedssystemer er det meget vigtigt, at man som autolakerer følger forskrifterne.

[/fusion_tagline_box][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” border_radius=”” box_shadow=”no” dimension_box_shadow=”” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Seneste nyheder

[/fusion_text][fusion_recent_posts layout=”default” picture_size=”fixed” hover_type=”none” columns=”3″ number_posts=”6″ offset=”0″ pull_by=”category” cat_slug=”nyhed” exclude_cats=”” tag_slug=”” exclude_tags=”” thumbnail=”yes” title=”yes” meta=”no” meta_author=”no” meta_categories=”no” meta_date=”yes” meta_comments=”yes” meta_tags=”no” content_alignment=”” excerpt=”yes” excerpt_length=”0″ strip_html=”yes” scrolling=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]