Det er en af hovedkonklusionerne i en ny medlemsundersøgelse, som AutoBranchen Danmark har gennemført i maj 2020. Heri har 176 medlemmer fordelt over hele landet og inden for flere forskellige forgreninger af autobranchen svaret på en lang række spørgsmål om coronavirussens direkte konsekvenser for erhvervssektoren med biler i fokus.
Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, er desværre ikke så overrasket over, at rigtig mange virksomheder er ramt hårdt i øjeblikket og i værste fald kan blive tvunget til at lukke.
”Langt de fleste virksomheder har oplevet en nedgang i omsætningen på mellem 20 og 60 procent. Og en del har afskediget. Medlemmerne peger især på de lukkede grænser og de manglende langsigtede planer for genåbningen som et problem, der har direkte effekt på forbrugernes lyst til at købe nye eller brugte biler”, udtaler Gitte Seeberg fra AutoBranchen Danmark, der dog peger på, at den nuværende anden fase af genåbningen skaber en lille optimisme i branchen.
Knap 30% af de adspurgte i undersøgelsen har problemer med leverancen af varer i forbindelse med grænselukningen. Det kan både være reservedele, men også leveringen af biler til kunder, som har bestilt dem.
”I flere tilfælde berettes der om forlængede leveringstider på mellem to og op til omkring seks måneder. Det har stor betydning for likviditeten i virksomhederne og kundernes tålmodighed”, fortæller Gitte Seeberg.
Bilafgifter er afgørende
Da bilsalget i marts og april har været slået næsten ti år tilbage, og leveringstiden er steget på mange biler i samme periode, realiseres tabet tidligst en til to måneder senere, når betalingen falder. På det tidspunkt dækker hjælpepakkerne ikke længere. Som konkrete tiltag peger flertallet af medlemmerne i undersøgelsen på to ting: Udskyd betaling af registreringsafgiften i mindst seks måneder. Og fremlæg langsigtede planer for fremtidens bilafgifter –især på elbiler.
”Regeringen bør udskyde betalingen af registreringsafgiften i mindst seks måneder, så der kan skabes likviditet i virksomhederne. Det er særligt vigtigt i en situation, hvor flertallet af virksomheder oplever stor nedgang i omsætningen. Og det er en nedgang, som vi endnu ikke ser fuldt udrullet”, forklarer Gitte Seeberg.
Også nye og langsigtede bilafgifter ligger højt på prioriteringslisten for de 176 adspurgte i undersøgelsen. Især afgifter på elektriske køretøjer optager medlemmerne.
”Der brug for langsigtede rammevilkår for branchen og ro på markedet. Det er særligt vigtigt i en tid, hvor forbrugerne skal have tillid til at gå ud og købe igen. Den grønne omstilling skal vi stadig have til at rulle. Perioden efter coronakrisen kommer ikke til at kickstarte et grønne bilsalg, hvis både forbrugere og branchen ikke får ro om afgifterne”, siger Gitte Seeberg.