Bilforhandlere

Komplet corona-guide og vigtige formularer til virksomhedsejere i autobranchen

Som virksomhedsejer kan det være svært at holde tungen lige i munden i de her dage, når det som arbejdsgiver handler om at håndtere corona-situationen.

Derfor har AutoBranchen Danmark lavet en komplet guide til dig som virksomhedsejer.Tryk på fold-ud-boksene herunder og find svar.

Opdateret 14/4 2020 kl. 14:30.

Hent skabelon til arbejdsfordeling her.

Hent skabelon til hjemsendelse med løn jf. trepartsaftale her.

Hent tro- og loveerklæring ved lønkompensation her.

Hent tro- og loveerklæring vedr. omsætningsfald her.

Det skal du vide om lønkompensation:

Hvem kan anvende ordningen?

Ordningen kan anvendes af virksomheder, der på grund af økonomiske problemer har hjemsendt medarbejdere med løn med virkning fra tidligst den 9. marts 2020. Ordningen administreres af Erhvervsstyrelsen. Erhvervsstyrelsen har modtaget ansøgninger fra den 25. marts 2020.

Praktisk info om anmeldelsen kan findes på Virksomhedsguiden.

Følgende skabelon kan udfyldes og gives til medarbejderne i forbindelse med hjemsendelsen.

Hvilke medarbejdere er omfattet af ordningen?

Følgende indgår i ordningen:

  • Funktionærer
  • Timeansatte
  • Deltidsansatte
  • Flexansatte, sygemeldte, og medarbejdere på barsel er omfattet
  • Medarbejdere i en tidsbegrænset stilling kan også omfattes af lønkompensationsordningen.
  • Direktører er omfattet som funktionærer, såfremt de ud fra en almindelig ansættelsesretlig vurdering må anses som lønmodtagere omfattet af funktionærloven.
  • Lærlinge og elever indgår på særlige vilkår. Elever/lærlinge kan ikke omfattes af ordningen under skoleperioder her ydes tilskud efter reglerne om AUB

Følgende kan ikke indgå i ordningen:

  • Allerede opsagte medarbejdere kan ikke indgå, selvom de fortsat måtte være i virksomheden i en opsigelsesperiode.
  • Løsarbejdere eller lign. uden en fast tilknytning til arbejdspladsen, der tilkaldes dag for dag, er i udgangspunktet ikke omfattet af ordningen. Dette beror på en konkret vurdering
  • Ejere eller medarbejdere med væsentlige ejerandele vil ikke være omfattet af lønkompensationsordningen, da disse ikke anses for lønmodtagere.

I hvilken periode gælder ordningen?

Den midlertidige lønkompensationsordning gælder fra den 9. marts 2020 til den 8. juni 2020, og virksomheden kan maksimalt bruge ordningen i de tre måneder.

Virksomheden søger som udgangspunkt om lønkompensation én gang i tre-måneders perioden 9. marts 2020 – 8. juni 2020. Virksomheden søger dermed for hele den periode, den ønsker at være omfattet af ordningen.

Selvom der er søgt for en længere periode, kan virksomheden godt træde ud af lønkompensationsordningen før, hvis situationen ændrer sig. Hvis der er søgt for kortere tid, og virksomheden efterfølgende vurderer, at der er brug for en forlængelse, skal der ansøges på ny.

Der gælder ikke nogen mindsteperiode for anvendelse af lønkompensationsordningen.

Hvilke krav stiller ordningen?

  • Virksomheden står over for at varsle afskedigelser af minimum 30% af de ansatte eller minimum 50 personer
  • Fuld løn (samt evt. pension mv.) til medarbejderen, som ikke må arbejde i perioden
  • Ingen afskedigelser pga. økonomi i perioden
  • Medarbejderen skal afholde 5 dages ferie, afspadsering eller tjenestefri uden løn eller dage fra nyt ferieår, såfremt ordningen benyttes i 3 måneder. Ellers nedsættes kravet om afholdte feriedage forholdsmæssigt.
  • Der må ikke gøres brug af hjemsendelser uden løn eller arbejdsfordeling
  • Maks tre måneders varighed
  • Hjemsendelse kan ske med 1 dags varsel. Medarbejderen kan under hjemsendelsen kaldes tilbage på arbejde med 1 dags varsel.
  • Ordningen kan ikke kombineres med, at medarbejderne er i en arbejdsfordelingsordning, og virksomheden kan ikke samtidig hjemsende medarbejdere på lønkompensationsordningen og afskedige eller hjemsende andre medarbejdere uden løn. Virksomheden kan derfor kun vælge lønkompensation, hvis eksisterende muligheder for hjemsendelse uden løn eller afskedigelse samtidig fravælges.

Hvilken dokumentation skal jeg have?

Når du ansøger, skal du angive følgende i ansøgningen:

  • Andel af medarbejdere, der skal hjemsendes (mindst 30 % eller min. 50 medarbejdere).
  • CPR-nummer, løn og beskæftigelsesgrad (er medarbejder fuldtids- eller deltidsansat) per medarbejder.
  • Periode, der ønskes kompensation for, samt begrundelse herfor, fx arbejdsmangel.
  • Tro- og love erklæring fra ledelsen på, at oplysningerne er korrekte – tro og love-erklæring

Herefter udbetales kompensation hurtigst muligt. Afgørelsen om kompensation til virksomheden træffes endeligt af Erhvervsstyrelsen. Der er ingen administrativ klageadgang. Virksomheden kan således kun anlægge sagen ved domstolene, hvis den mener, at styrelsens afgørelse er forkert.

Hvad med kombinationsordning og turnus?

Der er netop kommet en afklaring på kriterierne for de 30% hjemsendte og kombinationsmuligheder mv.

Erhvervsstyrelsen har nu oplyst, at kravet om minimum 30% af medarbejderne eller mere end 50 ansatte opgøres som et gennemsnit over den periode, som virksomheden søger lønkompensation for. Når der ansøges om lønkompensation, opgøres kriteriet for hele den ansøgte periode.

Virksomheden kan vælge at planlægge hjemsendelsen således, at flere ansatte hjemsendes i en del af perioden, og færre ansatte hjemsendes i en anden del af periode. Det gennemsnitlige antal hjemsendte skal ved en sådan plan altid udgøre minimum 30 % af medarbejderne eller mere end 50 ansatte.

En virksomhed kan i forbindelse med sin ansøgning fastlægge en plan, hvorefter en eller flere medarbejdere udfører arbejde i en eller flere dele af hjemsendelsesperioden, så længe det gennemsnitlige antal hjemsendte i planen er minimum 30 % af medarbejderne eller 50 ansatte.

En virksomhed kan således for lønkompensationsperioden opdele de omfattede medarbejdere i to grupper, hvoraf den ene gruppe f.eks. er hjemsendt i alle lige uger, og arbejder i alle ulige uger. Den anden gruppe er i så fald hjemsendt i alle ulige uger, og arbejder i alle lige uger. En opdeling skal overholde kravet om, at der i gennemsnit hjemsendes minimum 30 % af medarbejderne eller 50 ansatte.

Der er netop lukket op for muligheden for denne form for ”rotation/turnus”. Det har ikke være muligt hidtil.

En virksomhed kan også løbende udbygge antallet af hjemsendelser. En udbygning af ordningen kræver fornyet ansøgning.

Når covid-19-krisen slutter?

På den anden side af covid-19-krisen skal der indsendes dokumentation for, at ordningen blev udnyttet.

Det betyder, at virksomheden, når kompensationsperioden er udløbet, skal dokumentere, at den har hjemsendt de berørte medarbejdere i den angivne periode.

Dokumentationen skal ske med revisorbistand.

Nøgletallene ved kompensation

Udgangspunktet for lønkompensationen ved ansøgningen er den forventede indkomst, som opgøres på baggrund af den højeste gennemsnitlige indkomst for de sidste 3 eller 12 forudgående måneder.

De private virksomheder kan for ikke-funktionærer modtage 90 procent af den fulde løn, dog maksimalt 30.000 kr. pr. måned. Den maksimale kompensation svarer til 187,11 kr. pr. time med udgangspunkt i en 160,33 arbejdstimer pr. måned.

For funktionærer kan virksomheden modtage 75 procent af den aftalte løn, dog maksimalt 30.000 kr.

Grænsen på 30.000 er den 30. marts 2020 efter en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter hævet fra 26.000 kr. pr. måned for ikke-funktionærer og 23.000 kr. for funktionærer. Beløbsgrænsen er hævet med tilbagebevirkende kraft fra den 9. marts 2020, således at virksomheder, der før den 30. marts 2020 har hjemsendt medarbejdere på lønkompensation også vil få gavn af forhøjelsen.

Hvad med situationen her i påske-dagene 2020?

I påskedagene er de enkelte medarbejdere stillet rent lønmæssigt som de plejer. Dvs. hvis de normalt har betalte helligdage, så skal de have løn i påsken, og virksomhederne skal have lønkompensation for dagene. Hvis de ifølge deres ansættelsesaftale ikke skal have løn i påsken, skal dagene trækkes fra.

For så vidt angår hvordan oplysningerne konkret skal tastes i systemet henvises til Erhvervsministeriets COVID-19 hotline på tlf. 72 20 00 34. Hotlinen er åben i tidsrummet 8.30-16.00 (fredag dog 9.00-15.00).

Det skal du vide om arbejdsfordeling:

Det grundlæggende?

Ved en arbejdsfordeling nedsættes den overenskomstmæssige arbejdstid i en begrænset periode, uden at de berørte medarbejdere er afskediget, se nærmere om modeltyper nedenfor. Medarbejderne er fortsat ansat i virksomheden i hele perioden.

Hvis man er omfattet af overenskomst?

Hvis arbejdsfordeling er hjemlet i en overenskomst aftaler arbejdsgiveren typisk arbejdsfordelings-ordningen med den lokale fagforening, tillidsmanden eller anden repræsentant for det pågældende fagforbund.

Efter indgåelse af aftalen, er alle ansatte der er omfattet af overenskomsten bundet af aftalen.

Hvis man ikke er omfattet af overenskomst?

Arbejdsfordeling kræver indgåelse af en kollektiv aftale mellem arbejdsgiveren og samtlige – dog mindst 2 – ansatte i den virksomhed, virksomhedsafdeling eller produktionsenhed, som arbejdsfordelingen skal omfatte.

Det er en betingelse, at alle i den pågældende virksomhed, virksomhedsafdeling eller produktionsenhed er enige i og indgår aftalen.

Følgende skabelon kan benyttes ved indgåelse af kollektiv aftale om arbejdsfordeling:

Hvordan kan arbejdstiden nedsættes?

Der er følgende valgmuligheder (udtømmende liste):

  • At arbejdstiden er nedsat med mindst 2 hele dage pr. uge.
  • Arbejdstiden skal veksle mellem 1 uges arbejde på fuld tid fulgt af 1 uge med fuld ledighed.
  • Arbejdstiden skal veksle mellem 2 ugers arbejde på fuld tid fulgt af 1 uges ledighed.
  • Arbejdstiden skal veksle mellem 2 ugers arbejde på fuld tid fulgt af 2 ugers ledighed.

Der kan ikke anvendes en anden fordeling, end hvad der følger af ovenstående.

Som en del af regeringens hjælpepakke vil det dog blive muligt at skifte model undervejs, dog således at en cyklus skal afsluttes, inden en anden kan påbegyndes.

Hvem kan modtage supplerende dagpenge under en arbejdsfordeling?

En medarbejder, der er medlem af en a-kasse og er dagpengeberettiget, kan få udbetalt supplerende dagpenge fra sin a-kasse under en arbejdsfordeling.

Ud over, at betingelserne for arbejdsfordelingen skal være opfyldte, skal medarbejderen opfylde en række betingelser, bl.a. stå til rådighed og være aktivt jobsøgende på de dage/uger, hvor medarbejderen får supplerende dagpenge. Det er vigtigt at medarbejderen melder sig ledig på første ledighedsdag.

Anmeldelse af arbejdsfordeling?

Arbejdsfordelingen skal anmeldes til jobcenteret og kan ske med dags varsel, hvorefter arbejdsfordelingen træder i kraft. Arbejdsfordelingen skal således ikke godkendes af Jobcenteret.

Anmeldelsen skal ske til jobcenteret i den kommune, hvor virksomheden ligger. Anmeldelsen kan ske på denne blanket ab292.pdf  og der skal medfølge navneliste, hvor denne blanket kan bruges ab293.pdf

Det skal du vide om A-skat:

For små og mellemstore virksomheder?

  • Betalingsfristen 11. maj rykkes til 10. september 2020.
  • Betalingsfristen 10. juni rykkes til 12. oktober 2020.
  • Betalingsfristen 10. juli rykkes til 10. november 2020.

For store virksomheder?

  • Betalingsfristen 30. april rykkes til 31. august 2020.
  • Betalingsfristen 29. maj rykkes til 30. september 2020.
  • Betalingsfristen 30. juni rykkes til 30. oktober 2020.

Indberetningsfristerne ændres ikke.

Det skal du vide om B-skat:

Hvilke tidsfrister er der?

  • Betalingsfristen 20. april rykkes til 22. juni 2020
  • Betalingsfristen 20. maj rykkes til 21. december 2020

Det skal du vide om moms:

Hvad er det grundlæggende?

Fristen både for angivelse og for indbetaling af moms forlænges, men kun for de virksomheder, der ønsker dette. Virksomheder med negativt momstilsvar (fx eksport- og visse byggevirksomheder) vil således stadig kunne få udbetalt overskydende beløb senest tre uger efter, at de har angivet deres moms.

Fristforlængelsen er afhængig af, om der er tale om store virksomheder (månedsafregning), mellemstore virksomheder (kvartalsafregning) eller små virksomheder (halvårsafregning).

For store virksomheder

Virksomheder med en årlig momspligtig omsætning på over 50 mio. kr. indbetaler normalt senest den 25. i den efterfølgende måned. Denne frist forlænges med 30 dage, men kun for salg i marts, april og maj måned:

April måned bliver således betalingsfri, men der skal betales moms i juli måned, som ellers normalt er betalingsfri.

[/fusion_toggle][fusion_toggle title=”For mellemstore virksomheder?” open=”no”]

For virksomheder med en årlig omsætning på 5 – 50 mio. kr. forlænges fristen for betaling af moms for 1. kvartal af 2020 fra den 2. juni 2020 til den 1. september 2020. Den nye betalingsdato er identisk med fristen for betaling af moms for andet kvartal af 2020. Første kvartal og andet kvartal sammenlægges således.

For små virksomheder?

For virksomheder med en årlig omsætning på under 5 mio. kr. sammenlægges momsperioden for første og andet halvår af 2020 således, at momsen for første halvår ikke skal betales den 1. september 2020, men først den 1. marts 2021, hvor momsen for andet halvår af 2020 allerede skal betales.

Det skal du vide om øget refusion ved sygedagpenge:

Hvad er det grundlæggende?

Virksomheder vil kunne få refusion af løn og sygedagpenge ved medarbejderes sygdom i de første 30 dage, hvis fraværet skyldes Covid-19/Coronavirus. Normalt ville arbejdsgiveren selv skulle dække de første 30 dage.

Refusionen gælder også, hvis medarbejderen er sendt i karantæne efter myndighedernes anvisninger – uanset om personen er smittet med COVID-19/Coronavirus eller ej.

Selvstændige får ret til to ugers sygedagpenge.

De ændrede regler for sygedagpenge vil gælde i perioden 27. februar 2020 til 1. januar 2021.

Hvordan anmeldes fravær som virksomhed?

Kravet anmeldes som normalt via NemRefusion https://indberet.virk.dk/myndigheder/stat/NemRefusion/Refusion_af_sygedagpenge#tab2

Det anbefales, at indberetning af fraværet først sker efter det er afsluttet, og at du i indberetningen angiver den sidste fraværsdag, da fravær som følge af covid-19 må forventes at have en varighed, som ikke overstiger arbejdsgiverperioden. Dette minimerer den administrative proces for dig, samt den efterfølgende administrative proces for din medarbejder og kommunen.

Når der ansøges om den udvidede refusion via NemRefusion, skal anmeldelsen af fraværet ske ved samtidig ansøgning om refusion fra medarbejderens 1. fraværsdag. For at kunne søge om refusion fra 1. fraværsdag, skal du vælge årsagen ”Andre årsager” og angive ”Covid-19” i fritekstfeltet. Det er vigtigt, at du angiver den periode, som du søger refusion for.

Hvis medarbejderens fravær overstiger arbejdsgiverperioden, skal du anmelde sygefravær efter de gældende regler, dvs. inden for anmeldelsesfristen på 5 uger regnet fra 1. fraværsdag.

Hvordan anmeldes fravær som selvstændig?

Fraværet skal for selvstændige ikke anmeldes via NemRefusion men på den særlige papirblanket NR104C, som du finder her https://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/nr104c.pdf eller via KL’s hjemmeside.

Fraværet skal anmeldes til kommunen senest 3 uger efter 1. fraværsdag. Dog gælder for fravær som følge af covid-19, med 1. fraværsdag i perioden fra den 27. februar 2020 og frem til lovens ikrafttrædelse den 18. marts 2020, at der kan anmodes om sygedagpenge indtil den 15. april 2020, uden at fraværet vil blive betragtet som for sent anmeldt.

Det skal du vide som selvstændig og udsat virksomhed:

Er der kompensation for virksomheders faste udgifter til særligt udsatte virksomheder?

Der ydes kompensation til de virksomheder, der oplever en omsætningsnedgang på mindst 40 procent som følge af COVID-19. Ordningen kan kun bruges til dokumenterbare faste udgifter fx husleje, forsikringer og uopsigelige kontrakter, deriblandt leasingkontrakter.

Andelen af de faste udgifter, der kan kompenseres, er følgende:

– 80 pct., hvis omsætningsnedgangen har været på 80-100 pct.
– 50 pct., hvis omsætningsnedgangen har været på 60-80 pct.
– 25 pct., hvis omsætningsnedgangen har været på 40-60 pct.

Hvad skal en ansøgning indeholde?

Dernæst udbetaler Erhvervsstyrelsen kompensationen. Der kan ydes 80 pct. støtte til udgiften for revisorpåtegnelsen, såfremt en ansøgning udløser kompensation. Ved udgangen af perioden vil der ske en kontrol på baggrund af momsindberetninger, hvorefter der vil kunne ske en efterregulering svarende til det faktiske omsætningstab.

Der er mere information på vej om ansøgningsprocessen på https://virksomhedsguiden.dk/erhvervsfremme/content/temaer/coronavirus_og_din_virksomhed/

Hvordan forholder man sig som selvstændig?

Ordningen betyder, at de små selvstændige, der oplever mere end 30 pct. nedgang i omsætningen som konsekvens af COVID-19 virus, kan blive kompenseret. Kompensationen fra staten er 75 pct. af omsætningstabet, dog maksimalt 23.000 kr. pr. måned svarende til satserne i lønkompensationsordningen for funktionærer aftalt med arbejdsmarkedets parter i trepartsaftalen.

Kompensationen kan udgøre op til 34.500 kr. pr. måned, hvis den selvstændige har en medarbejdende ægtefælle. Den selvstændige eller lille erhvervsdrivende kan højest få kompensation i tre måneder fra den 9. marts og frem til den 9. juni. Det er et krav, at virksomheden ikke har mere end 10 fuldtidsansatte.

Hvor lang tid skal man vente på udbetaling?

Den selvstændige skal ansøge om kompensationen på Erhvervsstyrelsens virksomhedsportal virksomhedsguiden.dk. Erhvervsstyrelsen arbejder på at kunne modtage de første ansøgninger hurtigst muligt. Information herom vil blive offentliggjort på virksomhedsguiden.dk.

Det skal du vide om banklånsgarantien:Hvilke betingelser stilles der?

Staten stiller garanti for 70 procent af nye banklån, som skal bruges til at dække underskud hos SMV’er.

Betingelser for garantien:

  • dokumenteret drifttab, der skyldes Covid-19, på 30 procent
  • grundlæggende sund økonomi i virksomheden

Rammen er forhøjet til 17,5 mia. kr.

For de store virksomheder vil der være en lignende garantiordning, men den vil skulle fungere på ”markedsvilkår”. Rammen der er afsat til de store virksomheders garantier er nu på 25 mia. kr.

Ordningen administreres af Vækstfonden, hvor ansøgningen skal gå igennem. Hold øje med Vækstfondens hjemmeside for yderligere info om det praktiske omkring ansøgningen https://vf.dk/covid-19/

Kontakt

Juridisk hotline