Forrige uge slog skatteminister Morten Bødskov (S) fast i Børsen, at registreringsafgiften for elbiler i 2021 ikke vil blive fastlagt før finanslovsforhandlingerne til efteråret, hvor Transportkommissionen har fremlagt anbefalinger på udvalgte områder, men ikke den endelige rapport. Det er ikke holdbart af to årsager.
Først og fremmest skal vi undgå at komme i en situation, hvor elbilernes afgifter skal debatteres mere end én gang. Med regeringens nuværende plan skal Transportkommissionen fremlægge “anbefalinger på enkeltområder” til sommer, mens den endelige rapport kommer omkring årsskiftet. Den strategi betyder, at der kan opstå en politisk og offentlig debat om afgifterne både i forbindelse med finanslovsforhandlingerne, og når den endelige rapport er fremlagt.
Hver gang bilafgifter debatteres i det offentlige rum går bilsalget i stå, som vi så det hver gang, den tidligere regering forhandlede om bilafgifterne. Det betyder store økonomiske problemer for bilforhandlerne, og at det i forvejen lille salg af elbiler kan gå i stå. Den offentlige debat vil naturligvis komme på et tidspunkt, men vi skal undgå, at den og alle dens bivirkninger kommer to gange.
Den anden årsag er, at vi har brug for klarhed om afgifterne i 2021 før finanslovsforhandlingerne til efteråret. Finanslovsforhandlingerne kan nemt blive et presset forløb i den 11. time, som vi har set flere gange før. I 2018 og 2019 måtte autobranchen og forbrugerne vente til 2. og 20. december med at få en afklaring på elbilernes afgifter fra det følgende årsskifte.
Bilforhandlerne skal meget snart til at bestille biler hjem til 2021, og det kommer de til at gøre i blinde, hvis de ikke har en afklaring på, hvordan afgifterne ser ud i 2021. Det kan betyde lange leveringstider og usikkerhed om prisudviklingen for kunderne – begge dele kan i sig selv afspore et bilkøb. Derfor har vi brug for klarhed om afgifterne i 2021 snarest muligt.
Folketinget skal samles om fortsat afgiftsfritagelse
Et stort og bredt flertal i Folketinget støtter regeringens målsætning om 70 procents reduktion af drivhusgasser i 2030. Derfor burde det være en smal sag at blive enige om, at afgifterne på elbiler ikke skal stige i 2021. Derfor appellerer vi til, at bredt flertal i Folketinget allerede nu sikre ro om afgifterne i 2021.
Jeg har bemærket, at både De Radikale og Enhedslisten mener, at de har en garanti fra regeringen om at videreføre afgiftsfritagelsen i 2021. Det er jo godt nok. Vi har bare brug for en udmelding som alle bakker op om, så forbrugerne kan regne med det med 100 procents sikkerhed. Forbrugerne vælger ud fra, hvad de ved – ikke, hvad politikerne måske/måske ikke beslutter om et lille års tid. Stabile rammebetingelser er den mest effektive måde at stimulere salget af elbiler på i 2020 og 2021.
Det ville være bedre, at Transportkommissionen ikke kom med delløsninger. I stedet bør vi afvente den endelige rapport til årsskiftet, der kan danne grundlag for en permanent løsning. Det vil være klogt at vente, når den nuværende registreringsafgift er et kludetæppe af lappeløsninger som en gang for alle skal reformeres – det er ikke en let opgave. Derfor skylder vi forbrugere, virksomheder og embedsværk at tage os den nødvendige tid til at finde den rigtige løsning.
Grønne afgifter er andet end elbiler
Den permanente løsning på afgiftsproblematikken handler ikke kun om elbiler. Hvis Lars Løkke Rasmussens målsætning om en mio. elbiler opnås i 2030 vil der stadig være 2,2 mio. fossildrevne biler på de danske veje. Det er ikke ligegyldigt, hvor klimavenlige disse biler er.
Derfor foreslår AutoBranchen Danmark, at det nye afgiftssystem skal være en teknisk afgift baseret på CO2-udledning. Elbiler skal naturligvis være billigst, men hybridbiler og de mest brændstofeffektive benzin- dieselbiler skal stadig være billigere at anskaffe end en stor benzinsluger. Det sikrer befolkningen et økonomisk incitament til at vælge elbilen. Hvis man af den ene eller anden årsag fravælger elbilen, skal man stadig have et økonomisk incitament til at vælge en af de grønneste fossildrevne biler.