Bilforhandlere

Møbelkæde glemte slettefrist: Stævnet i sag om persondata

Møbelkæden Ilva havde glemt at fastsætte slettefrister. Det kan nu koste dyrt. Ilva er tiltalt i en sag, hvor man har opbevaret data på op mod 350.000 kunder. Det skriver DR på sin hjemmeside mandag.

Sagen begyndte, da Datatilsynet i efteråret 2018 var på tilsynsbesøg hos virksomheden efter indførelsen af den nye GDPR-lovgivning, herunder den nye datebeskyttelsesforordning.

I den forbindelse blev det konstateret, at der i et gammelt it-system lå oplysninger på et betydeligt antal kunder.

Anklagemyndigheden anser dette som en både principiel og alvorlig sag.

Ifølge anklagen lå der data i form af navne, adresser, telefonnumre, mails og købshistorik.

Efter Datatilsynets opfattelse var der ikke længere et grundlag for at opbevare oplysningerne.

”Som jeg læser sagen, så er det uklart, om kunderne havde givet samtykke til opbevaringen, men anklagemyndigheden har konstateret, at ILVA ikke havde fastsat slettefrister,” siger Mie Holm Jørgensen, der er jurist og  AutoBranchen Danmarks særlige ekspert på persondataområdet.

Hun tilføjer, at sagen er principiel i forhold til fortolkningen af datalovgivningen

”Vores råd til medlemmerne er, at det er vigtigt at være helt skarp på at få fastsat slettefrister, så oplysninger ikke opbevares længere end det er relevant,” fortsætter hun.

Der er endnu ikke fastsat en dato for retssagen.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm
Klaus Schultz

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper