Debatten om de nye bilafgifter blev for alvor skudt i gang den 7. september 2020, da Transportkommissionen fremlagde en delrapport, der skulle vejlede politikerne om, hvordan det nye afgiftssystem kunne skrues sammen. Derefter fulgte tre måneders debat om bilafgifterne, der som altid ved afgiftsdebatter sætter bilsalget i stå.
Politisk aftale med ubehagelig overraskelse
Den 4. december 2020 blev der langt om længe indgået en politisk aftale om de nye bilafgifter, som adm. direktør Gitte Seeberg forklarer:
”Vi fik desværre ikke den rent tekniske registreringsafgift, som branchen har efterlyst i årtier. Politikerne har desværre ikke ville overveje det seriøst. Der kom dog flere tekniske elementer med i den nye afgift bl.a. baserer sig på CO2-udledning. Den nye afgift sikrer også, at de grønne biler frem mod 2030 langsomt indfases i registreringsafgiften. Dermed er det slut med den forfærdelige stop-and-go-politik om bilafgifter, da branchen nu har klarhed over afgifterne i mange år frem”, siger Gitte Seeberg.
Der gemte sig dog en ubehagelig overraskelse i aftalen i form af den overgangsordning, der betyder at bilforhandlere og leasingselskaber skal agere bank for Motorstyrelsen. Gitte Seeberg uddyber:
”Her to måneder efter forstår jeg stadig ikke, at det kan tage et halvt år at omstille DMR til de nye bilafgifter, hvilket gør en overgangsordning nødvendig. Det er ikke rimeligt, at autobranchen skal gennemgå så store kvaler pga. en politisk beslutning. Vi fik heldigvis presset en lille udskydelse af registreringsafgiften igennem, men overgangen frem mod 1. juni er stadig meget kritisabel”, siger Gitte Seeberg.
Efter vedtagelse
Når loven er vedtaget i Folketinget vil branchen have fået den endelige afklaring af, hvordan afgiftssystemet vil se ud fremadrettet.
Fra den 15. februar vil udligningsafgiften for dieselbiler stige, som du kan læse mere om her. Fra 1. juli vil nye biler skulle betale ejerafgifter efter et nyt system, der baserer sig på bilens CO2-udledning fremfor brændstofsforbrug.
Frem til 1. juni forventes Motorstyrelsens IT-systemer ikke at være opdateret, og dermed vil man ikke kunne indbetale den korrekte registreringsafgift. Fra 1. juni forventes de nye afgifter at kunne systemunderstøttes. Skatteforvaltningen har oplyst, at man forventer, at man har lavet alle efterreguleringer af registreringsafgift for perioden 18. december-31. maj til den 1. november.