Værksteder, som ønsker den nye certificering, kan enten kombinere det med deres KS2000-certificering eller få besøg af AutoBranchen Danmarks lak- og karrosserikonsulent særskilt til en gennemgang.
Nicky Bobak, der er chef for AutoBranchen Danmarks Videncenter, som hyppigt besøger lak- og karrosseriværksteder, uddyber baggrunden for den nye certificering.
“De nyeste tal for bilsalget i Danmark viser, at der nu og i nær fremtiden kommer langt flere el- og hybridbiler ud på de danske veje, og hertil selvfølgelig også på værkstederne. Det skærper de forholdsregler, som lakerere og karrosserismede skal tage sig med biler på stærkstrøm. For det kan være forbundet med fare, hvis man ikke opstiller klare retningslinjer for, hvordan man håndterer den type biler”, siger Nicky Bobak.
Gennemgang på besøg
René Thomsen er lak- og karrosserikonsulent hos AutoBranchen Danmark og er, hvis man ser bort fra perioden med coronavirus, den, som besøger værksteder i forbindelse med KS2000-certificering. Han vil også kunne tage en snak med interesserede om den nye el- og hybridbilcertificering.
“Der skal tages andre forholdsregler, når skal håndtere biler på stærkstrøm. Certificeringen er bygget op trinvis, så man starter og slutter forsvarligt. Desuden er det et stærkt signal at sende til kunder og samarbejdspartnere, at man har styr på den her proces”, siger René Thomsen.