Elbiler

Ny synslov ændres og udskydes efter kritik

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Der er nye regler på vej for synsvirksomheder og typegodkendelser af køretøjer. En af de større ændringer er blandt andet et forslag om, at de såkaldte registreringssyn skulle bortfalde helt og erstattes af en Teknisk Tjeneste.

Men lovforslaget har imidlertid mødt kraftig kritik fra branchen, og derfor har Transportministeriet besluttet at udskyde de nye synsregler, så de først forventes at træde i kraft den 1. januar 2022.

“AutoBranchen Danmark er tilfreds med, at de nye synsregler udskydes. Hele autobranchen har været stærkt skeptisk over for, hvorvidt myndighederne og opbyggerbranchen kunne nå at blive klar til den nye ordning allerede 1. september 2020, som var den oprindelige plan”, fortæller Ida Nynne Daarbak Jensen, der er jurist hos AutoBranchen Danmark og som har fulgt sagen.

Branchen gjorde ministeriet opmærksom på, at der burde være en overgangsordning, så den nye proces for godkendelse af køretøjer kunne blive implementeret på ordentlig vis, og så opbyggerbranchen kunne nå at omstille sig.

En af de større ændringer ville betyde, at de nuværende prøveinstanser ville blive nedlagt, og i stedet vil der blive oprettet en række tekniske tjenester, hvor alle ændringer ved køretøjer skal godkendes for at opnå EU-typegodkendelse. Læs mere i faktaboksen herunder:

[/fusion_text][fusion_tagline_box backgroundcolor=”” shadow=”no” shadowopacity=”0.70″ border=”0″ bordercolor=”” highlightposition=”none” content_alignment=”left” link=”” button=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_type=”” button_shape=”” buttoncolor=”default” title=”Nye synsregler udskydes ” description=”” margin_top=”” margin_bottom=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Transportministeriet har valgt at lytte til branchen og har udskudt startdatoen for nye synsregler til 1. januar 2022. Oprindelige skulle de træde i kraft 1. september 2020. Et nyt lovforslag er derfor sendt i høring igen med høringsfrist d. 24. februar 2020.

Lovforslaget er ændret på følgende områder:

  • For nationale typegodkendelser af små serier og nationale individuelle godkendelser har Færdselsstyrelsen i de tilfælde, hvor det vurderes hensigtsmæssigt, mulighed for at fastsætte alternative krav, som i videst muligt omfang svarer til forordningernes krav.
  • For ibrugtagne og konstruktivt ændrede køretøjer samt ibrugtagne køretøjer importeret fra tredjelande foreslås en national godkendelsesordning, hvor kontrollen af køretøjerne udføres af tredjepartsorganer.
    • Hensigten er blandt andet at kunne udpege tredjepartsorganer til mindre prøvningsområder og ud fra lempeligere krav.
  • For at give branchen større mulighed for at omstille sig til en ny godkendelsesordning, foreslås det med lovforslaget, at transportministeren bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelse af visse dele af lovforslaget.
    • Herudover vil der blandt andet være en mulighed for at fastsætte en overgangsordning for national individuel godkendelse af nye motorkøretøjer og påhængskøretøjer hertil

Det ændrede lovforslag kan læses her.

[/fusion_tagline_box][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Andre nyheder

[/fusion_text][fusion_recent_posts layout=”default” picture_size=”fixed” hover_type=”none” columns=”3″ number_posts=”6″ offset=”0″ pull_by=”category” cat_slug=”nyhed” exclude_cats=”” tag_slug=”” exclude_tags=”” thumbnail=”yes” title=”yes” meta=”no” meta_author=”no” meta_categories=”no” meta_date=”yes” meta_comments=”yes” meta_tags=”no” content_alignment=”” excerpt=”yes” excerpt_length=”0″ strip_html=”yes” scrolling=”no” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]