Efter pres fra blandt andre AutoBranchen Danmark, blev ændringerne vedtaget af politikerne i forbindelse med den såkaldte ”bilpakke” i efteråret 2017. Første skridt var at hæve reparationsgrænsen fra 65 til 70 procent pr 1-/1 2019, og nu er den hævet yderligere pr. 1. januar 2020.
- Personbiler på fuld afgift kan repareres afgiftsfrit op til 75 procent (tidligere 70 procent) af handelsværdien.
- Forsikringsselskaberne skal give ejeren et tilbud om kontanterstatning, hvis skaden på køretøjet opgøres til mere end 65 procent og indtil 75 procent (tidligere 60 procent – 70 procent).
- Personbiler på fuld afgift, hvor skaden er opgjort til mere end 75 procent (tidligere 70 procent) af handelsværdien betegnes som totalskadet.
”Det er en god ting for vores branche, at reparationsgrænsen nu er hævet til 75 procent. Men som vi påpegede allerede i 2017, var det også en nødvendighed, da registreringsafgiften blev sænket, og bilerne reelt faldt i pris,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
Helst så Gitte Seeberg og AutoBranchen Danmark reparationsgrænsen helt fjernet.
“Ordningen er dårlig for både miljøet og den danske økonomi. Den betyder, at biler, der har været involveret i et færdselsuheld, ikke må repareres, selvom det økonomisk og miljømæssigt vil være mere fornuftigt at reparere bilen. En afskaffelse af reparationsgrænsen vil sikre mere arbejde på værkstederne, fremfor at danskerne skal betale en udenlandsk bilfabrikant for at levere en ny bil, der ifølge klimarådet udleder mellem 6 og 22 tons CO2, før den har kørt sin første kilometer,” fortsætter Gitte Seeberg.
Her kan du læse nærmere om andre vigtige lovændringer, der er trådt i kraft fra 2020.