Bilsalg

Sådan hjælper vi bilforhandlere med at undgå kunde-tvister ved fejl på brugtbiler

Når forhandlere klargør brugte biler før et salg, kan det være en rigtig god idé at sikre sig dokumentation for, hvilke fejl og mangler bilen har, og – ikke mindst – hvilke fejl den ikke har.

AutoBranchen Danmark behandler løbende sager fra medlemmer, hvor der er opstået tvister mellem forhandlere og kunder om mangler og fejl på biler. Det kan være fejl, som bilforhandlere retmæssigt har oplyst kunden om. Men det kræver, at man har skriftlig dokumentation.

Det er derfor meget nærliggende at dokumentere bilens stand digitalt med fotos eller video af diverse sliddele. Hertil også vedlægge en liste over de eventuelle fejl og mangler, som køretøjet har, til slutsedlen.

Det fortæller Jørgen Petersen, der arbejder som forsikringskonsulent hos AutoBranchen Danmark og som kan rådgive om processen med at dokumentere fejl og mangler.

“Vi anbefaler, at man tager fotos af bremser, undervogn, bøsninger og så videre før et salg. Hertil bør man udskrive en fejlfri udlæsning af bilens styresystemer. På den måde minimerer man som forhandler risikoen for, at kunden efterfølgende kan klage over en fejl, som dokumenteret var til stede ved salget”, siger Jørgen Petersen.

Juridisk sikkerhedsnet

Hvis en bilkøber kommer tilbage efter en måned og klager over, at eksempelvis flere kontakter i kabinen, bremserne eller andet pludselig ikke virker, er den forudgående dokumentation afgørende for et eventuelt udfald af en klage i Ankenævn for biler. Det fortæller Ida Nynne Daarbak Jensen, jurist hos AutoBranchen Danmark.

“I købeloven findes der et afsnit om mangler. Fejlene, eller årsagen til fejlene, skal have været til stede på købstidspunktet. Dernæst skal fejlen også bedømmes ud fra, hvad køberen efter bilens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen og fortsætter:

“Det betyder, at fejlene på en bil skal bedømmes ud fra forhold som købesum, alder og kilometertal, og der skal ske en bedømmelse ud fra hvad en køber med rimelighed kunne forvente sig. Og jo bedre dokumentation, man har som forhandler, inden man når til det punkt, desto bedre står man”.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Emil Refn

Studentermedhjælper

Anton Willum Bøje Ritzau

Studentermedhjælper