Elbiler

Sådan hjælper vi bilforhandlere med at undgå kunde-tvister ved fejl på brugtbiler

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

Når forhandlere klargør brugte biler før et salg, kan det være en rigtig god idé at sikre sig dokumentation for, hvilke fejl og mangler bilen har, og – ikke mindst – hvilke fejl den ikke har.

AutoBranchen Danmark behandler løbende sager fra medlemmer, hvor der er opstået tvister mellem forhandlere og kunder om mangler og fejl på biler. Det kan være fejl, som bilforhandlere retmæssigt har oplyst kunden om. Men det kræver, at man har skriftlig dokumentation.

Det er derfor meget nærliggende at dokumentere bilens stand digitalt med fotos eller video af diverse sliddele. Hertil også vedlægge en liste over de eventuelle fejl og mangler, som køretøjet har, til slutsedlen.

Det fortæller Jørgen Petersen, der arbejder som forsikringskonsulent hos AutoBranchen Danmark og som kan rådgive om processen med at dokumentere fejl og mangler.

“Vi anbefaler, at man tager fotos af bremser, undervogn, bøsninger og så videre før et salg. Hertil bør man udskrive en fejlfri udlæsning af bilens styresystemer. På den måde minimerer man som forhandler risikoen for, at kunden efterfølgende kan klage over en fejl, som dokumenteret var til stede ved salget”, siger Jørgen Petersen.

Juridisk sikkerhedsnet

Hvis en bilkøber kommer tilbage efter en måned og klager over, at eksempelvis flere kontakter i kabinen, bremserne eller andet pludselig ikke virker, er den forudgående dokumentation afgørende for et eventuelt udfald af en klage i Ankenævn for biler. Det fortæller Ida Nynne Daarbak Jensen, jurist hos AutoBranchen Danmark.

“I købeloven findes der et afsnit om mangler. Fejlene, eller årsagen til fejlene, skal have været til stede på købstidspunktet. Dernæst skal fejlen også bedømmes ud fra, hvad køberen efter bilens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen og fortsætter:

“Det betyder, at fejlene på en bil skal bedømmes ud fra forhold som købesum, alder og kilometertal, og der skal ske en bedømmelse ud fra hvad en køber med rimelighed kunne forvente sig. Og jo bedre dokumentation, man har som forhandler, inden man når til det punkt, desto bedre står man”.

[/fusion_text][fusion_tagline_box content_alignment=”left” link=”” button=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_type=”” button_border_radius=”” buttoncolor=”default” title=”U8OlZGFuIGbDpXIgZHUgc29tIG1lZGxlbSBoasOmbHAg” description=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” backgroundcolor=”” shadow=”no” shadowopacity=”0.70″ border=”1″ bordercolor=”” highlightposition=”none” margin_top=”” margin_bottom=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

  • For at minimere risikoen for kundeklager og i værste fald en tur i Ankenævn for biler, er det afgørende som forhandler at have dokumentationen i orden ved salget af en brugt bil.
  • AutoBranchen Danmarks forsikringskonsulent kan hjælpe ved tvivlsspørgsmål i forhold til, hvad det præcis er, der bør dokumenteres. Her er en tjekliste:
    • Tag fotos af bilens bremser.
    • Tag fotos af bilens undervogn.
    • Tag fotos af knapper eller øvrigt elektronik, som ikke virker.
    • Tag fotos af bøsninger og øvrige komponenter på biler, som er slidte.
    • Tag fotos af øvrige sliddele, som er relevante ved det givne salg.
    • Lav en udskrift fra bilen.
    • Gem en kopi af den fejlfrie udlæsning.
    • Vedlæg en kopi til slutsedler, som oplister de fejl og mangler, bilen har. Dermed kan kunde tydeligt se, hvad han eller hun går ind til.

Kontakt os på tlf. 33 25 14 33.

Du kan hertil læse mere om mangelbedømmelsen på brugte biler i AutoBranchen Danmarks juridisk univers. Du finder det her.

AutoBranchen Danmark tilbyder også medlemmer en fordelsaftale med Car Garantie, så biler kan sælges med garanti. Dermed undgår man reklamationer. Læs mere om aftalen og de fordele, du som forhandler opnår her.

[/fusion_tagline_box][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]