(Bemærk, at artiklen er udgivet 16. marts 2020 og at hjælpepakker, lovgivning og øvrige tiltag i corona-krisen kan have ændret sig. Gå til vores tema-univers for de nyeste historier)
Foreløbig mærker branchen ikke voldsomt mange aflyste aftaler på værkstedet. Ikke desto mindre er der risiko for, at nedgangen rammer senere. Særligt, hvis virksomhederne skal sende medarbejdere hjem for at mindske smittefare og andet. Det mener Nicky Bobak, chefkonsulent og leder af AutoBranchen Danmarks Videncenter. Han opfordrer derfor til dialog.
”Når kapaciteten falder, så forplanter det sig ned igennem. Derfor er det vigtigt, at serviceværksteder, karrosseriværksteder og autolakerere taler sammen. Måske er der ting, man kan hjælpe hinanden med. Måske kan autolakereren hjælpe service og karrosseri med at hente skadede biler. Det vil være ærgerligt, hvis karrosseriskaderne bliver udskudt, fordi der er mindre kapacitet på værkstedet. For så står autolakereren uden biler at male,” siger Nicky Bobak.
”Meget kan klares ved at man taler sammen og gør det til en fælles opgave, at bilerne kommer ind på værkstedet,” fortsætter han.
Opfordringen skal derfor lyde, at alle må stå tæt i denne tid. Hvis det ene led i kæden får problemer, så giver det også udfordringer i de andre led.
”Og tøv ikke med at kontakte os. Vi kan alle arbejde bedre sammen, hvis vi har god kontakt til hinanden,” siger Nicky Bobak.