Næsten 2000 folkeskoleelever har lært om autobranchen og motorsport, og størstedelen har fået en øget interesse for en erhvervsuddannelse, når dette skoleår er gået. Det viser spørgeskemaet, som Dansk Automobil Sports Union (DASU) har lavet undervejs i undervisningsforløbene.
Eleverne er blevet spurgt om deres syn på uddannelsen i forbindelse med, at de er blevet færdige med deres fire ugers tværfaglige undervisning, som giver dem et indblik i biler, autobranchen og motorsporten i kraft af miljøpåvirkning, samfundshistorie og meget andet. Her svarer 25 procent, at de overvejer at tage en erhvervsuddannelse, mens 33 procent svarer, at de overvejer at søge mere viden om en erhvervsuddannelse. De tal skal holdes op imod, at kun 20 procent af en ungdomsårgang i disse år vælger en erhvervsuddannelse.
”Næsten 60 procent er positivt indstillet overfor en erhvervsuddannelse. Det er et rigtigt godt tal. Og vi kan også se, at 20 procent flere svarer, at de har fået bedre indsigt i erhvervsuddannelserne efter undervisningen, end de havde før,” siger Mikkel Bøyesen, der er projektleder i Dansk Automobil Sports Union. Hans projektleder løb i øvrigt med titlen som årets nye idé ved Auto Awards i november.
Det virker, når andre unge fortæller
Flere elever/lærlinge fra AutoBranchen Danmarks medlemsvirksomheder har været forbi skoleeleverne og fortalt om deres uddannelsesvalg og fortalt løst og fast om uddannelsen til mekaniker eller karrosseritekniker. Og det er, ifølge Mikkel Bøyesen, en meget
vigtig faktor i de positive tilbagemeldinger.
”Det er en kæmpe forskel, at der står et ungt menneske og fortæller eleverne fra 7.-10. klasse om deres uddannelse. Derfor håber vi stadig at flere og flere virksomheder vil være med,” siger han.
Lærlinge fra medlemsvirksomheder som Pedersen & Nielsen, Dahl Pedersen, Andersen & Martini, Jens Winther og Jan Nygaard, har meldt sig som rollemodeller for de unge, og der er fortsat brug for flere.
”Den unge lærling kan bedre fortælle de måske kommende lærlinge, hvad uddannelsen går ud på. De gør det med et smil på læben, og der er også noget personlig udvikling i det for dem,” siger Mikkel Bøyesen, der bruger rollemodellerne, når de fire ugers undervisning afsluttes med en seance på en gokartbane. Her taler den unge lærling i op til en halv time.
Dansk Automobil Sports Union står bag undervisningsforløb
Undervisningsforløbet er skabt af Dansk Automobil Sports Union (DASU) og siden har AutoBranchen Danmark og Dansk Metal engageret sig i projektet, der er støttet af Villum Fonden og løber til og med 2021. Den store succes er kommet bag på projektleder Mikkel Bøyesen.
”Når dette skoleår er gået vil 2000 skoleelever fra 7. til 10. klasse have været igennem. Det er over forventet og alene i dette skoleår, har vi taget 61 klasser – der var budgetteret med 40 klasser,” fortsætter projektlederen.
99 klasser fordelt på 48 skoler over hele landet har været igennem systemet og er potentielle elever inden 99 klasser fordelt på 48 skoler over hele landet har været igennem systemet og er potentielle elever inden for mekaniker, karrosseritekniker og autolakerer. Kommuner og skoler står i kø for at deltage. Mange erhvervsskoler vil gerne stille elever til rådighed og medieinteressen har været overvældende.
”Det er helt tydeligt, at uddannelsesområdet har ventet på, at nogen byder ind med noget anderledes. Det er dette og tilbagemeldingerne er fremragende. Vi er holdt op med at tælle medieomtale. Vi har ramt både tv, radio, aviser og netmedier. Så vi fører ikke regnskab længere, men det er skønt,” siger Mikkel Bøyesen, der håber at se flere af AutoBranchen Danmarks medlemmer sender rollemodeller ud til arrangementerne på gokartbanen.
”Det er ikke afgørende om de arbejder med mekanik eller karrosseri eller i princippet autolakering. Det vigtige er, at man kan stille sig op og fortælle om sit valg,” siger Mikkel Bøyesen.
”Hestekræfter på skoleskemaet” er etableret i håb om at skabe øget interesse om autobranchen for at sikre tilgangen af lærlinge – særligt i en periode, hvor kampen om lærlinge øges på tværs af brancher.
Artiklen er fra AutoBranchen Danmarks magasin Lak & Karrosseri nr. 61, der udkommer fire gange om året. Du kan finde hele magasinet her
2018-2019
• 26 klasser
• 607 elever (Drenge: 310/Piger: 297)
• 14 forskellige skoler
2019-2020
• 61 klasser
• 1308 elever (Drenge: 718/Piger: 590)
• 34 forskellige skoler
2020-2021
• pt. 12 klasser
• 266 elever (Drenge: 131/Piger: 135)
• 9 forskellige skoler