Elbiler

Syv skarpe punkter: Sådan håndterer du klager om for lidt indbetalt afgift

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

En række AutoBranchen Danmarks medlemmer har i den senere tid stået over for klager fra kunder i forbindelse med for lidt indbetalt registreringsafgift. Antallet af sager er især intensiveret siden 2018, hvor Det Danske Motorregister (DMR) blev åbnet for offentligheden. Men hvad gør du som forhandler, hvis du modtager klager?

Vi oplister her de syv vigtigste punkter til dig som forhandler:

1) Er registreringsafgift et udlæg?

Flere medlemmer fortæller, at de får tilbagebetalingskrav på den manglende afgift, som kunden mener tilhører ham eller hende. Det giver god mening, fortæller Ida Nynne Daarbak Jensen, jurist hos AutoBranchen Danmark.

“Det er vigtigt at huske på, at registreringsafgiften er et udlæg efter momslovens regler for udlæg. Det betyder, at registreringsafgift er et udlæg, der indbetales af forhandleren på vegne af kunden. Hvis der kommer ændringer i den, skal der reguleres i forhold til kunden”, fortæller Ida Nynne Daarbak Jensen.

2) Hvilke roller spiller slutseddel og faktura?

Slutsedlen er kontrakten, der binder dig over for kunden. Fakturaen er den, der indsendes til Motorstyrelsen og som der indbetales afgift efter. Disse to dokumenter skal stemme overens. Hvis ikke de gør det, er det kontraktstridigt over for kunden. Også selv om kunden har underskrevet vognfakturaen.

Ida Nynne Daarbak Jensen opridser følgevirkningerne:

“Ankenævn for Biler har afvist anbringender om, at kunden har underskrevet en faktura, der var forskellig fra slutseddel i forhold til mellemregningerne. Nævnet bemærkede, at en forbruger aldrig ville have underskrevet, hvis han var vidende om, at det var til skade for ham”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen.

3) Overtrædelse kan føre til fængselsdom

Selv om Motorstyrelsen kun modtager vognfakturaen, kan styrelsen ved kontrolbesøg bede om at se slutsedlen. Hvis de kan konstatere, at der er overført avance af afgiftspligtig værdi til ikke-afgiftspligtigt eftermonteret udstyr eller byttebil, vil styrelsen finde, at forhandleren har overtrådt reglerne om forbud mod avanceoverførsel i registreringsafgiftslovens § 8.

“Dette kan straffes med bøde og i alvorligere tilfælde med fængsel. Så konsekvenserne er til at tage at føle på”, forklarer AutoBranchen Danmarks jurist.

4) Kontakt styrelse ved overførelse af avance

Hvis man modtager et krav på manglende indbetalt afgift fra en kunde, og det kan konstateres, at der er sket avanceoverførsel, er der nogle vigtigste skridt derfra.

“Jeg råder forhandleren til at henvende sig til Motorstyrelsen som selvanmelder. Det skal man gøre med henblik på at indbetale den manglende afgift med indfriende virkning over for kunden”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen og tilføjer:

“Man skal huske at lave en revideret faktura og tilsende kunden samt at sende dokumentation på, at beløbet er indbetalt til Motorstyrelsen”.

Hvis man vælger at udbetale beløbet til kunden, og man efterfølgende får et kontrolbesøg af Motorstyrelsen, vil styrelsen kunne kræve den manglende afgift udbetalt til dem. Der er også risiko for, at virksomheden anmeldes for avanceoverførsel. Her risikerer man at skulle udbetale afgiftsbeløbet to gange.

“Igen udstiller det vigtigheden i at lave revision og hele tiden holde Motorstyrelsen fodret med den korrekte data”.

5) Sådan overtager kunden ansvaret

Hvis man alligevel vælger at udbetale beløbet til kunden, råder Ida Nynne Daarbak Jensen forhandlerne til, at man oplyser kunden om, at der sendes en orienteringsmail til Motorstyrelsen. I den mail skal det fremgå, at den manglende registreringsafgift er udbetalt til kunden med indfriende virkning over for forhandleren.

Det betyder formelt, at kunden overtager ansvar og forpligtigelser i forhold til korrekt afgiftsberigtigelse af køretøjet.

“Hvis kunden kræver beløbet udbetalt til sig selv, velvidende, at beløbet burde være indbetalt til Motorstyrelsen, så vil det efter min vurdering være at anse som medvirken til afgiftsunddragelse, hvilket er strafbart”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen.

6) Gælder forædelsesfristen?

En række af henvendelserne fra medlemmerne har kredset om forældelsesfristen i lignende sager. For den treårige forældelsesfrist indtræder vel, hvis kunden eksempelvis købte bilen for fire år siden? Her er svaret ikke entydigt.

“Udfordringen er, at der i samme bestemmelse står, at hvis personen ikke er vidende om kravet, regnes forældelsesfristen først fra den dag, han eller hun fik eller burde have fået kendskab til kravet. Og når det er en forbruger, er kravet til ”burde have vist” meget restriktivt, og den er derfor svær at komme igennem med. Min opfattelse er, at man kunne gøre gældende, at kunden ”burde have vidst det” fra tidspunktet, hvor det blev åbnet op for den offentlige adgang til DMR”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen.

7) Luk sagen inden Ankenævn for biler

AutoBranchen Danmarks juridiske team har efterhånden set mange sager om klager ved for lidt indbetaling registreringsafgift i Ankenævn for Biler. Derfor kommer Ida Nynne Daarbak Jensen også med to tydelige anbefalinger:

“For det første opfordrer jeg alle forhandlere til at ”lukke sagen”, inden den kommer for nævnet. Ankenævnet vil finde, at pengene skal udbetales til kunden, da nævnet ikke kan bestemme, at en virksomhed skal indbetale manglende afgiftsbetaling til Motorstyrelsen. Men nævnet afviser kundens krav, hvis forhandleren oplyser, at fejlen er rettet og det manglende afgiftsbeløb er indbetalt til Motorstyrelsen”, siger hun og fortsætter:

“For det andet vil jeg opfordre alle forhandlere til at tænke sig grundigt om, inden de laver en bindende aftale med køber. Hvis der kommer ændringer i aftalen efter, fx tilkøb af eftermonteret udstyr, skal man huske at lave en ny slutseddel, der annullerer den første”.

[/fusion_text][fusion_tagline_box backgroundcolor=”” shadow=”no” shadowopacity=”0.70″ border=”0″ bordercolor=”” highlightposition=”none” content_alignment=”left” link=”” button=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_type=”” button_shape=”” buttoncolor=”default” title=”Læs mere om vores afdækning af sagen ” description=”” margin_top=”” margin_bottom=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]

AutoBranchen Danmark skriver løbende artikler om alle relevante aspekter inden for auto-jura. Det gælder også klager fra kunder over for lidt indbetalt registreringsafgift.

Du finder tre uddybende artikler om emner med de her links:

Afgørelse i Ankenævn

Overholder dine købskontrakter loven om registreringsafgift? 

Registreringsafgift udløser konflikter 

[/fusion_tagline_box][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]