Bilforhandlere

Undersøgelse: Importører har ikke nok fokus på forhandlerne

Forhandlere på tværs af Europa svarer, at de oplever udfordringer i samarbejdet med deres importører.

AutoBranchen Danmarks europæiske paraplyorganisation Cecra har lavet en undersøgelse blandt Europas nyvognsforhandlere.

Anledningen til undersøgelsen var, at et EU-regelsæt, der har stor indflydelse på forholdet mellem forhandler og importør, skal genforhandles i de kommende år.

Regelsættet kaldes en gruppefritagelse, fordi det er en undtagelse fra EU’s stramme konkurrenceregler. Undtagelsen betyder, at importørerne kan stille markante krav til forhandlerne gennem forhandlerkontrakterne. Det drejer sig blandt andet om, muligheden for opsigelse af forhandlerkontrakter, begrænsninger på hvor mange bilmærker en forhandler må sælge og en række andre elementer i forhandlerkontrakterne.

Gruppefritagelsen, der omfatter salg af nye biler, skal genforhandles til næste år, fordi aftalen udløber i 2022. Denne artikel gennemgår resultaterne af undersøgelsen, som nyvognsforhandlere på tværs af Europa oplever med deres importør eller bilfabrik.

Forhandlere presses økonomisk

I undersøgelsen svarer 73,8 procent af de europæiske forhandlere, at deres prisstruktur er blevet mere kompleks og dermed sværere at gennemskue. Det gør det svært at planlægge, så det bliver muligt at øge sin profit på bilsalget. Kompleksiteten skyldes blandt andet, at der er kommet flere bonussystemer til, der blandt andet afhænger af kundetilfredshed. Flere forhandlere beskriver også, hvordan importørerne og fabrikkerne har ændret bonussen per solgt bil til en bonus per indregistreret bil.

43 procent af forhandlerne oplever også restriktioner på, hvor mange bilmærker, en forhandler må sælge. Det er primært de mindre forhandlere, som oplever denne problematik. Den nuværende gruppefritagelse giver mulighed for, at en importør kan pålægge forhandlere, at op til 80 procent af de solgte biler, skal være fra samme importør.

57 procent af forhandlerne oplever også problemer med, at importørerne forsøger at udøve kontrol med andre dele af forretningen end salg af nye biler. Det drejer sig blandt andet om prisrestriktioner på brugte biler og påbud om at anvende importøren eller fabrikkens finansierings- og forsikringspartnere.

Importører tager ikke højde for forhandlerne

Forhandlerne oplever i stigende grad, at importørerne og fabrikkerne laver nye vilkår uden en forudgående dialog med forhandlerne.

I undersøgelsen svarer 62 procent, at importør eller fabrik har øget antallet af biler på lager uden forhandling eller konsultation med forhandleren. Der er flere eksempler på, at forhandlere modtager biler, som de har aldrig har hørt om før, fakturaen modtages.

Tilsvarende oplever 67 procent af forhandlerne, at deres salgsmål ændres til urealistiske højder uden dialog med importøren eller bilfabrikken.

62 procent af forhandlerne oplever også, at deres forhandlerkontrakter er blevet ændret uden aftale eller konsultation med det formål at give importøren mere vidtgående beføjelser til at ændre andre vilkår i aftalen.

Behov for bedre dialog

AutoBranchen Danmarks adm. direktør, Gitte Seeberg, mener, der er behov for mere dialog og forventningsafstemning mellem forhandler og importør.

”Undersøgelsen viser, at på tværs af Europa presses bilforhandlere økonomisk og administrativt. I mange tilfælde sker det uden dialog eller debat. Importøren er afhængig forhandlernes kundekontakt og lokalkendskab, mens forhandleren er afhængig leverancen af biler. Det bør det gensidige tillidsforhold mellem forhandler og importør afspejle”, siger Gitte Seeberg.

AutoBranchen Danmark arbejder ifm. genforhandlingen af gruppefritagelsen på at sikre forhandlerne bedre vilkår, som vil forhindre flere af de problemer, som undersøgelsen har afdækket.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Julie Løvenholdt

Medlemskoordinator

Emil Refn

Studentermedhjælper

Anton Willum Bøje Ritzau

Studentermedhjælper