Bilforhandlere

Undersøgelse skal afdække vilkår hos landets bilforhandlere efter importør-dom

AutoBranchen Danmark arbejder indgående med at belyse de vilkår, som landets bilforhandlere underlægges af deres importører.

Det sker som reaktion på en opsigtsvækkende dom i Østrig, hvor en Peugeot-forhandler vandt en retssag mod sin bilimportør, der angik at bilimportøren pålagde forhandleren en række vidtgående og undertrykkende foranstaltninger. Bilforhandleren fik tilkendt betydelige dele af sin forhandlerkontrakt ulovlige ud fra konkurrencereglerne i EU.

En mulig dansk retssag

AutoBranchen Danmark undersøger mulighederne for en eventuel dansk retssag. For at føre en retssag skal det afdækkes, hvilke lignende foranstaltninger, der gælder i Danmark mellem importører og forhandlere. Herefter skal det afdækkes, hvordan de foranstaltninger påvirker bilforhandleres muligheder for at drive en bilforretning på rimelige vilkår.

Hen over sommeren 2020 har AutoBranchen Danmark derfor foretaget en medlemsundersøgelse, hvor bilforhandlere blandt andet blev spurgt til:

  • Muligheder for markedsføring.
  • Bonus koblet til tilfredshedsundersøgelser.
  • Konkurrence fra datterselskaber.
  • Krav til indretning og lignende.
  • Trusler om ophævelse af forhandlerkontrakter.

“Der er tale om en meget kompleks dom fra Østrig, men AutoBranchen Danmark ser flere lighedstegn mellem de vilkår, som den østrigske bilforhandler påpegede i dommen og mange af besvarelserne i undersøgelsen”, siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.

Tæt dialog med østriger

Foruden en undersøgelse af de danske forretningsvilkår er AutoBranchen Danmark også i tæt dialog med søsterorganisationen WKÖ, som var med til at føre retssagen for den østrigske bilforhandler.

”Vores gode dialog med WKÖ betyder, at vi får adgang til en række oplysninger om, hvordan sagen er forberedt og forløbet. Adgangen til disse oplysninger kan blive afgørende, hvis der kommer en dansk retssag, eller hvis der opstår flere lignende sager i Østrig eller andre lande”, forklarer adm. direktør Gitte Seeberg.

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Emil Refn

Studentermedhjælper

Anton Willum Bøje Ritzau

Studentermedhjælper