Bilforhandlere

Undgå bøder og påbud: Sådan overholder I cookie-reglerne

På baggrund af en konkret klagesag har Datatilsynet taget stilling til en række aspekter i forhold til behandling af personoplysninger om hjemmesidebesøgende. Det har blandt andet affødt en ny vejledning fra Datatilsynet på området.

Den konkrete sag

Datatilsynets nye retningslinjer kommer efter Datatilsynets principielle afgørelse af 11. februar 2020. Afgørelsen omhandlede DMI’s behandling af personoplysninger og visning af bannerannoncer på instituttets hjemmeside. Det var en konkret klage fra en besøgende på siden, der fik sagen til at rulle.

Datatilsynet udtaler i afgørelsen alvorlig kritik af, at DMI’s hjemmeside var indrettet på en måde, så de besøgende skulle igennem flere undermenuer for at afslå at give samtykke til indsamling og videregivelse af brugernes personoplysninger til Google bl.a. til brug for målrettet markedsføring – cookies.

Datatilsynets nye retningslinjer

Mie Holm Jørgensen er jurist hos AutoBranchen Danmark og siger:

“Datatilsynet har i de nye retningslinjer konkretiseret, hvad der skal til for, at et samtykke kan anses for gyldigt efter GDPR og Databeskyttelsesloven i relation til behandling af personoplysninger om hjemmesidebesøgende. Det indskærpes bl.a., at det skal være nemt at afslå at give sit samtykke”.

Herunder kan du læse mere om de opdaterede retningslinjer:

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation

Flemming Ransborg

Medlemskonsulent, Nordjylland og Bornholm

Klaus Schultz

Medlemskonsulent, Sydjylland og Fyn

Christian Richter

Kommunikations- og politisk rådgiver

Lene Søbo

Grafiker og marketingkoordinator

Christian Mikkel Uldall Grøn

Web- og social medie manager

Emil Refn

Studentermedhjælper

Anton Willum Bøje Ritzau

Studentermedhjælper