Bilforhandlere

Urimelig lang sagsbehandling ved Skatteankestyrelsen 

Ombudsmanden peger nu på uacceptabel langvarig sagsbehandling i Skatteankestyrelsen. AutoBranchen Danmark har før påpeget det på vegne af medlemmer, og nu er Ombudsmanden enig.

AutoBranchen Danmarks juridiske afdeling har drøftet situationen med samarbejdspartneren, advokatkontoret Bachmann/Partners, der har speciale inden for skatte- og afgiftssager. Konklusionen er, at Ombudsmandens fokus på situationen forhåbentlig betyder, at sagsbehandlingen får et løft, så afgørelserne kommer langt hurtigere igennem klagesagsbehandlingen end det har været tilfældet.

I december 2018 vedtog et enigt Folketing ellers, at borgernære sager fremover skal afgøres inden for 12 måneder. Aftalen omfattede borgernære sager, hvor der er indgivet klage fra 1. januar 2019.

De borgernære sager omfatter sager, hvor hovedspørgsmålet drejer sig om bl.a. personbeskatning, værdiansættelse af motorkøretøjer, erhvervsbeskatningssager om driftsomkostninger mv.

”Selvom der er et politisk ønske om en hurtig sagsbehandling ved klager over eksempelvis værdiansættelse af motorkøretøjer, så oplever mange, at det stadig tager meget lang tid at få en afgørelse. Særligt ramt er virksomheder, hvor der klages over Motorstyrelsens tilsidesættelse af virksomhedens skøn over køretøjers værdi. Der klages ofte over flere køretøjer på én gang, og derfor kan beløbene også være ret væsentlige,” siger Diana Mønniche, advokat og partner i Bachmann/Partners.

”Hos os i Bachmann/Partners oplever vi sagsbehandlingstider på op til to til tre år, hvilket er meget beklageligt for de virksomheder, som afventer at få udbetalt eksportgodtgørelse eller i øvrigt har penge til gode ved skattemyndighederne,” siger hun videre og bekræfter dermed, hvad AutoBranchen Danmark hører fra medlemmer.

Kan en sagsbehandlingstid blive for lang?

Ombudsmanden har erklæret sig enig i, at sagsbehandlingstiden kan blive for lang. I tre konkrete sager ved Skatteankestyrelsen, var sagsbehandlingen efter Ombudsmandens opfattelse uacceptabel lang.

Det fremgår af notatet, at Ombudsmanden havde undersøgt Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstid i tre konkrete sager, som Skatteankestyrelsen havde modtaget i 2014 og 2015. Sagerne vedrørte forskellige sagsområder, som ikke handlede om værdiansættelse af køretøjer.

Alle tre sager var blevet afgjort i fjerde kvartal 2019, og sagsbehandlingstiderne i de tre sager blev dermed henholdsvis næsten fire år for den hurtigste, fem år og fem måneder for den anden samt fem år og ni måneder for den, som trak længst ud.

Ombudsmanden lagde ved sin vurdering af den samlede sagsbehandlingstid vægt på:

  • at sagerne havde ligget stille i lang tid, uden at der var foretaget nogen ekspeditioner med henblik på at afslutte sagerne
  • at sagsbehandlingstiderne i de tre konkrete sager klart oversteg de mål for gennemsnitlig sagsbehandlingstid, der havde været fastsat for Skatteankestyrelsen i årene 2015-2019

”Vi kan desværre kun nikke genkendende til Ombudsmandens udtalelse, og vi oplever desværre at ”gamle klagesager” og også motorsager nedprioriteres, og der ikke foretages nogen egentlig sagsbehandling på klagesagerne før 1-2 år efter klagen er indleveret,” siger Diana Mønniche.

Hvad bringer fremtiden?

Vi håber, at Ombudsmandens udtalelse i notatet kan være medvirkende til at skabe et fokus på den fortsatte urimelige lange sagsbehandlingstid, som en meget stor del af de danske skatteydere og virksomheder oplever. Vi forventer således, at kritikken tages seriøst, og at der igangsættes initiativer, som skal sikre, at gamle sager ikke nedprioriteres, og at sagerne behandles inden rimelig tid.

For yderligere information kontakt AutoBranchen Danmarks Juridiske afdeling på 33 31 45 55.  Eller Diana Mønniche på tlf. 20 71 78 62 / dme@bachmann-partners.dk eller Peter Loft på tlf. 40 30 23 15 / psl@bachmann-partners.dk. 

Kontakt

Juridisk hotline