Abonnementsforretning

Nyt abonnement er kommet godt fra start

Morten Frederiksen, Selandia Automobiler

Eftermarkedet kommer til at løfte mere af bilforhandlernes samlede indtjening i fremtiden. Hos Selandia Automobiler i Ringsted og Næstved er abonnementer blevet en del af løsningen – og de er kommet forrygende fra start. 

I en erkendelse af, at forbrugerne og erhvervslivet tøver lidt med bilkøb, og at der i øvrigt er ventetid på mange af de biler, som bliver købt, så har man set efter nye indtjeningsmuligheder hos Ford-forhandleren Selandia Automobiler i Ringsted og Næstved. 

Det er velkendt, at eftermarkedet i fremtiden kommer til at stå for en større del af den samlede omsætning hos en bilforhandler, og den kendsgerning bliver ikke mindre i denne tid, hvor kunderne holder lidt igen. Generelt kan man bruge det gamle billede af, at hvad man sætter til på gyngerne, må man tjene på karrusellerne. 

Med det i baghovedet har Selandia Automobiler samlet en række ydelser i en abonnementsordning. Selandia SAFE blev sat i værk og markedsført straks efter nytår. Allerede to uger senere havde de første 25 kunder takket ja til en aftale.  

Fakta: 

Selandia SAFE koster 99 kroner pr måned.  

10% rabat på din værkstedsregning 

Gratis hjulskifte 

Gratis dækopbevaring 

Gratis synstjek inkl. periodisk syn 

Opfyldning af sprinklervæske 

Drive-In kontrol 

Rabat på brændstof 

1.000 kroner rabat ved etablering af Clever ladeboks 

“Vi ville gerne lave en abonnementsordning, som i realiteten var en “no-brainer” for kunderne. Det gjorde lidt ondt på nogle af kollegerne i huset, som mente, at vi forærer ydelser væk. Men vi skal også have noget volumen, før vi kan tjene penge. Du skal kunne se det store billede, og det kan vi heldigvis. Vi vil gerne skabe en større loyalitet og tillid hos kunden. I bund og grund skal pris og indhold være så interessant, at kunden ikke kan sige nej,” fortæller Morten Frederiksen, der er salgschef hos Selandia Automobiler. 

Sammen med eftermarkedschef Jesper Bækgaard deltog Morten Frederiksen på AutoBranchen Danmark og Subscrybes abonnementsakademi i 2022. De tre dages akademi plus hjemmearbejde danner baggrunden for, at Selandia SAFE blev lanceret straks efter årsskiftet.  

“Selandia har lavet et supergodt tilbud til deres kunder. Kunder er ikke så loyale som tidligere. Derfor skal man virkelig tænke over, hvordan man kan knytte sine kunder tættere til sig og sikre en mere løbende relation, som kan være med til at fastholde kunderne og dermed give en bedre langsigtet indtjening. ,” siger Charlotte Brix Andersen, forfatter til bogen “Fremtidens Bilforretning” og chef for Medlemsservice, Forretningsudvikling og Kommunikation i AutoBranchen Danmark. 

“Vi har solgt abonnementet til kunder, der har købt eller leaset bil hos os, men vi har også mødt nye kunder, som er kommet ind fra gaden og har bedt om en aftale. Bilens alder er underordnet, vores eneste krav er, at det skal være en Ford,” siger Morten Frederiksen. 

De to ihærdige bil-folk fortæller, at de havde forskellig indgangsvinkel, da den ene kom fra salg og den anden fra eftermarkedet. Derfor har de flere gange lagt arm om indholdet i abonnementet. Andre produkter har også været i spil og til diskussion. Det samme har prisen. 

“Jeg har været glad for, at vi deltog på abonnementsakademiet med en fra hver lejr, altså både salg og eftermarked. Morten har været god til at udfordre mig”, siger eftermarkedschef Jesper Bækgaard. 

“Vi havde ikke fået udviklet vores abonnementsløsning uden hjælpen fra abonnementsakademiet. Jonas Juul Jeppesen fra Subscrybe er meget dygtig, og der var gode faglige input også fra andre i branchen, som deltog,” siger Morten Frederiksen.  

Ford-forhandleren har lavet sit Selandia SAFE i samarbejde med Holco, der i forvejen var forhandlerens samarbejdspartner i forhold til serviceaftaler. Det betyder, at man har brugt en samarbejdspartner, som kender branchen i forvejen, og som kunne sørge for betalingsløsning og administration undervejs. Også det har været en stor fordel. 

En række virksomheder har allerede deltaget på de to første abonnementsakademier med Subscrybe og AutoBranchen Danmark. Hvis din virksomhed skal med på det næste, som begynder i april, så tag fat i Charlotte Brix Andersen cba@abdk.dk / 31369400. 

Kontakt

Charlotte Brix Andersen

Leder af Medlemsservice, forretningsudvikling og kommunikation