Bilforhandlere

Nyt bestyrelsesmedlem: “Glem de kunder, der er gået i baglås – ryk i stedet eksisterende kunder tættere”

Lige nu hvor bilsalget mange steder er udfordret, gælder det om at holde eksisterende kunder tættere. Når foråret og solen kommer, skal de nye kunder nok komme til, lyder det fra Kenneth Hansen, der er trådt ind i AutoBranchen Danmarks bestyrelse midt i en krisetid.   

Bilsalget er i disse måneder udfordret af rekordlav forbrugertillid, der som bekendt er udløst af tårnhøj inflation, høje energipriser og generel usikkerhed om fremtiden forårsaget af krigen i Ukraine. Samtidig er priserne på brugte biler på vej ned, efter at været høje på grund af manglen på biler.  

Det er med andre ord udfordrende tider for forhandlere over alt i landet. En af dem, der i november også er begyndt at mærke markedet vende, er Kenneth Hansen, der er en af tre indehavere af brugtvognsforretningen Allan Hansen Automobiler A/S i Daugård ved Vejle, og som er indtrådt i AutoBranchen Danmarks bestyrelse.  

Dagen før interviewet solgte de ingen biler, men dagen inden solgte de heldigvis otte, fortæller Kenneth Hansen, og hans råd til branchen er lige nu derfor at have kunderne ekstremt tæt på. Og hvis man ikke allerede har det, skal man få det i en fart. For det er de faste kunder, man skal leve af, når krisen kradser, lyder hans analyse.   

“Man kan ikke fiske de kunder, der er gået i baglås på grund af krise og inflation. De kommer ikke til at købe en bil lige foreløbig. I stedet skal man holde de kunder, man har, meget tættere,” siger han.  

Han advarer dog også mod at male fanden på væggen i den nuværende situation. 

“Uanset hvordan tiderne er, bliver der solgt biler i Danmark hver eneste dag. Dem, der sælger, er dem, der har de rigtige priser. Og selvom mange danskere for tiden er ramt på pengepungen på grund af krise og inflation, er der altså også mange, der ikke er ramt,” siger Kenneth Hansen.   

“Der kommer nok til at gå nogle måneder, før biler i segmentet op til cirka 300.000 kroner, kommer efter det, men når foråret kommer, og solen begynder at skinne igen, skal der nok komme fart på salget. Danskerne er hurtige til at vænne sig til nye situationer,” lyder den positive melding.  

Dette er et uddrag. Læs hele interviewet med Kenneth Hansen i Magasinet AutoBranchen Danmark, der netop er udkommet og som kan læses online her.

Kontakt

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent