Bilforhandlere

Partier kappes om vælgerne med nye forslag, der vil påvirke branchen

Det er højsæson for politiske udmeldinger. Flere partier har også fremlagt idéer, der vil påvirke autobranchen 

Senest til juni næste år skal der afholdes valg til Folketinget. Meget tyder dog på, at valget vil blive udskrevet før det – og det tegner til en historisk valgkamp, hvor de mange opstillingsberettigede partier vil kæmpe om opmærksomheden. 

Allerede nu har flere partier markeret sig med udspil og udmeldinger, der vil påvirke autobranchen, hvis de vedtages.  

Fra AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg er opfordringen imidlertid klar:  

”Jeg ved godt, det kan være fristende som politiker at melde alt muligt ud, men vi har brug for ro og sikkerhed om bilafgifterne, når branchen står i en så udsat situation, som tilfældet er lige nu. Den grønne omstilling er i fuld gang, og danskerne tager de grønne biler til sig i stort omfang. Det er positivt. Hvis politikerne skal foreslå noget, vil jeg appellere til, at de fx kigger på en afskaffelse af reparationsgrænsen,” siger Gitte Seeberg.   

De to traditionelt regeringsbærende partier, Venstre og Socialdemokratiet, holder indtil videre kortene tæt på kroppen og har ikke spillet ud med noget konkret i forhold til danskernes biler.  

Konservative, der også stiller med en statsministerkandidat, har dog foreslået en lavere registreringsafgift på elbiler i 2030. Den indfasning af registreringsafgiften på elbiler, der er i gang, vil betyde, at elbiler i 2030 pålægges af 80 procent af registreringsafgiften. Det tal vil Konservative ændre til 50 procent, hvilket anslås at ville koste 3,6 milliarder kroner.  

Fra Radikale, der arbejder for en regering hen over midten af dansk politik, er der forslag og kørselsafgifter og højere afgifter på brændsler.  

SF har fremlagt en stribe forhandlingskrav til en eventuel rød regering, hvoraf et af kravene er en fremrykning af klimamålet om klimaneutralitet fra 2050 til 2040, hvilket også må vurderes at påvirke autobranchen på længere sigt, hvis det bliver til virkelighed.  

Liberal Alliance og Nye Borgerlige har spillet ud med forslag om helt at fjerne registreringsafgiften, mens Enhedslisten og Alternativet vil fremrykke forbuddet mod salg af nye fossilbiler til 2025, ti år før det aktuelle EU-mål om et forbud i 2035. Regeringen har selv arbejdet for, at EU-forbuddet trådte i kraft i 2030.  

Alternativet vil dertil reducere antallet af personbiler i 2030 til 2,5 millioner, hvoraf max 1,5 millioner er benzin- eller dieselbiler.  

Moderaterne og Danmarksdemokraterne har så vidt vides ikke fremlagt konkrete politiske tiltag på bilområdet. Dansk Folkeparti har heller ikke lanceret nye politiske udspil på området. 

Frie Grønne vil fremme delebiler og sætte farten ned på visse vejstrækninger.  

Kristendemokraterne fastslår, at de vil justere bilafgifterne i forhold til miljøbelastningen, men er umiddelbart ikke mere konkrete end det. 

Veganerpartiet, der skifter navn til Grøn Alliance, foreslår nye krav til produktionen af biler i forhold til mikroplast og ønsker generelt, at der bliver flere om at eje den samme bil.

Kontakt

Rune Langhoff Sørensen

Eftermarkeds- og klimakonsulent