Bilforhandlere

Partnere siger ja til samarbejde om abonnement

I nogle tilfælde kræver det samarbejdspartnere at lave en abonnementsløsning. Hvis du fx vil tilbyde kunderne vejhjælp som en del af deres abonnement, skal du bruge en samarbejdspartner, der tilbyder vejhjælp. Vil du tilbyde bilvask som en del af abonnementet, skal du bruge en partner inden for bilvask. Og så videre. 

Man kunne forestille sig, at disse samarbejdspartnere skal have penge for at være med, men det er ikke oplevelsen hos Malene Hasselbalch-Holm, der er eftermarkedsdirektør hos Bilcentret A. Nielsen i Middelfart. 

“Vores samarbejdspartnere har også set lyset i forhold til, at abonnementsforretninger er vejen frem. Derfor ser de også fordelen og muligheden for meromsætning, og det betyder, at vi ikke skal betale for at få systemerne udviklet,” siger hun. 

Bilcentret A. Nielsen deltog på AutoBranchen Danmarks abonnementsakademi i foråret. Forretningen i Middelfart har endnu ikke søsat sin abonnementsløsning overfor kunderne. I stedet har de valgt et grundigt forarbejde og en løsning, der indeholder flere muligheder for kunderne. Derfor har det været vigtigt at få aftaler i stand med relevante partnere først.  

“På abonnementsakademiet brugte vi blandt andet tid på at undersøge, hvilke produkter vores kunder måtte være interesseret i. Den undersøgelse viste os, at vi faktisk generelt kender vores kunder rigtigt godt. Kunderne kom ikke med ønsker som overraskede os. Med den viden har det også føltes trygt at gå i gang. Som sagt, er det heller ikke dyrt, men selvfølgelig skal man bruge noget tid på det, “ siger Malene Hasselbalch-Holm.  

På det abonnementsakademi som AutoBranchen Danmark har etableret sammen med Subscrybe, får deltagerne på de tre workshops hjælp til at skabe en færdig abonnementsløsning – en slags “plug and play, som man kan rykke på med det samme. Det har flere valgt og de kunne lancere deres abonnementsløsning allerede efter sidste workshop.  

Når Bilcentret A. Nielsen i Middelfart kaster sig ud i den nytænkning som en abonnementsløsning er, så er årsagerne de helt åbenlyse. Data, kundeloyalitet og fordelen ved at kende en del af den månedlige omsætning på forhånd.  

“Generelt har vi glade kunder hos os, og jeg forestiller mig, at kundetilfredsheden kun vil blive endnu højere med en abonnementsordning, fordi der er forventningsafstemt. Kunden ved, hvad han eller hun får, og vi ved også, hvad kunden forventer af os,” siger Malene Hasselbalch-Holm. 

Hun understreger, at kommunikationen er en vigtig del af, hvordan abonnementsløsningen bliver modtaget. Det skal nemlig være enkelt og forståeligt. 

“Vi mener, at det skal se lækkert ud, og det skal være både enkelt og forståeligt. Hvis man ikke har kompetencerne til den slags selv i huset, så vil jeg anbefale, at man køber sig til det, hvis det skal gøre ordentligt,” siger hun. 

Opelforhandleren fra Middelfart forventer at lancere sin abonnementsordning til efteråret. 

AutoBranchen Danmarks næste abonnementsakademi begynder i september. Der er stadig enkelte pladser til virksomheder, der vil være med. Du kan tilmelde dig her.  

Den 16. august afholder AutoBranchen Danmark et gratis webinar, hvor du kan høre mere om abonnementsakademiet. Meld dig til her.

Kontakt: