Bilforhandlere

Priskrig på elbiler raser: Sådan ruster du dig bedst

Både som nyvogns- og brugtvognsforhandler gælder det om at være særligt opmærksom, når markante prisnedsættelser præger markedet, som det er tilfældet i disse uger.

Medierne flyder i disse dage og uger over med overskrifter om priskrig i autobranchen, særligt blandt elbiler. Og der er i den grad også bevægelse i markedet.  

Tesla har – igen – sat sidste års mest solgte bil herhjemme markant ned i pris, og Skoda er fulgt efter med at sænke prisen på deres eneste elbil, Enyaq, der var den tredje bedst sælgende elbil i fjor i Danmark. Tidligere har også Volkswagen sænket deres priser markant på flere modeller, mens både BMW, Renault, Nissan og kinesiske mærker som Voyah og Hongqi i fjor satte priserne markant ned på en række af deres biler.  

Omvendt har Stellantis’ CEO for nylig fastslået, at bilkoncernen vil holde sig ude af priskrigen: 

“Hvis du sænker prisen uden hensyn til dine omkostninger, vil du skabe et blodbad. Jeg prøver at undgå et ræs mod bunden,” siger Stellantis CEO Carlos Tavares ifølge Autonews.  

Men selvom nogle mærker holder stand, er indtrykket indiskutabelt, fastslår Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.  

“Det er i den grad købers marked lige nu. Vi har set mange prisnedsættelser, og det tror jeg vil fortsætte i et stykke tid endnu. Det skaber usikkerhed i markedet generelt, og det presser i den grad brugtvognssalget, og det vil nok også føre til, at endnu flere vælger at lease frem for at købe for at begrænse deres risiko,” siger Gitte Seeberg. 

Og det stiller krav til forhandlerne. Både fra kunder, der allerede har købt en bil og ombestemmer sig. Og kunder, der forventer prisnedsættelser.  

Sådan skal du forholde dig

“En af de ting, der er vigtigt, man som forhandler er opmærksom på er, at mange slutsedler indeholder bestemmelser om, at kunder – hvis bilen er købt, men endnu ikke leveret – har ret til at få bilen til den nye, nedsatte pris,” siger Abid Khan, juridisk chef i AutoBranchen Danmark.  

“Her er der ikke noget at rafle om,” fastslår han. 

“Generelt gælder det om at have en god dialog med sine kunder, hvis man regner med, at prisnedsættelser på ens biler er på vej. På den måde kan man undgå skuffede og utilfredse kunder,” siger han.  

De mange prisnedsættelser påvirker også brugtvognssalget. Helt generelt betyder prisnedsættelserne på nye biler selvfølgelig, at de brugte biler også går ned i værdi.  

“Her skal man have øje for, hvor mange biler, man har på lager, og hvor mange man kan nå at sælge,” siger Abid Khan.  

“Derudover er det vigtigt, at man har styr på, at kunder som køber nyere brugte biler eller demobiler ikke har ret til prisnedsættelser på deres købte biler, selvom prisen på nye biler bliver sat ned. Der fanger bordet,” siger Abid Khan.  

Du kan altid henvende dig til AutoBranchen Danmarks juridiske afdeling, hvis du har spørgsmål eller brug for rådgivning.  

Kontakt

Juridisk hotline