Bilforhandlere

Prispres på brugte elbiler trods stigning i salg

Mens elbilen er kørt ind på en vanskelig vej i andre EU-lande, så fungerer det danske marked som en magnet på dem i øjeblikket.

Handlen med brugte elektriske biler går over stok og sten herhjemme. I årets første tre kvartaler er der omsat ca. 65.000 brugte elbiler, hvilket er 85 procent mere end i samme periode året før, viser tal fra bilstatistik.dk.

Alligevel ser det ikke ud til, at det stigende antal handler sætter sig i højere brugtpriser for elbilernes vedkommende. I hvert fald oplyser BilBasen i sin månedsrapport for september, at prisindekset for brugte elbiler nu er faldet til 68,3 (hvor Q4 2021=100). 

”For nogle år siden havde vi problemer med at skaffe biler nok pga. forsyningsvanskeligheder i kølvandet på corona og krigen i Ukraine. Det holdt brugtpriserne høje for en tid. Nu er situationen en helt anden. For mens salget af elbiler er bremset kraftigt op andre steder i EU, så har vi stadig et afgiftssystem, der fremmer den grønne omstilling. Derfor finder mange brugte elbiler i øjeblikket vej til Danmark,” siger AutoBranchen Danmarks adm. direktør, Gitte Seeberg og tilføjer: 

”Dog så vi en ændring i september, hvor salget af nye elbiler på tværs af EU steg med ca. 10 procent for første gang i et stykke tid. Salget steg også i Tyskland, hvor man i starten af september åbnede for nye fradrag til elektriske firmabiler.” 

Høj afskrivning

På tværs af de europæiske lande estimeres det, at leasingflådeselskaber aftager helt op mod 80 procent af nye elektriske biler, skriver Reuters. Det gælder særligt i de lande, hvor private ikke får tilskud til køb.  

Mange af de selskaber blev ramt af større afskrivninger end forventet, da Tesla begyndte at sænke sine nypriser drastisk sidste år. Samtidig er flere billigere kinesiske elbiler kommet på markedet. Og man frygter fortsat høje afskrivninger i de kommende år, som teknologien hastigt udvikler sig. 

Når afskrivningen på leasingbilerne stiger, er de udenlandske leasingselskaber også nødt til at skrue op for bilernes månedlige ydelse, der skal dække værditabet – og det bremser salget. 

Men pga. EU’s CO2-krav, som bliver strammere i de kommende år, er bilproducenterne nødt til at opretholde en vis produktion af elbiler eller alternativt betale bøder for at overskride grænserne. Noget som for nylig har fået flere bilproducenter til at lave et opråb til EU

Det dilemma samt et tidligere tysk elbilstilskud, der ophørte ved udgangen af 2023, spiller formentlig en rolle i den eksplosive udvikling, vi har set på import af brugte elbiler til Danmark. Alene i årets første ni måneder er der importeret 41.075 brugte elbiler – det er næsten tre gange så mange som i samme periode af 2023. 

Tusindvis af Teslaer på vej

Og noget kunne tyde på, at der kan være yderligere prispres på vej mod markedet for brugte elbiler. I hvert fald skrev Motor-magasinet i september, at 30.000 Tesla Model 3 fra 2019 er på vej ud på det europæiske marked. De blev solgt i Holland med en skattefordel og en betingelse om fem års ejerskab. Fordelen stoppede samme år, og det var hovedsageligt leasingselskaber, der købte stort ind.  

”Selvom der er godt gang i salget af elektriske biler lige nu, så er udsigten til de mange hollandske Teslaer, der også ventes at presse priserne på konkurrerende brugte elbiler ned, en vigtig reminder om, at forsøge at holde en lav lagerbeholdning med en høj omsætningshastighed. For det er et svært marked at navigere i for tiden,” siger Gitte Seeberg. 

I AutoBranchen Danmarks seneste kvartalsundersøgelse fra september svarer knap 70 procent af de medvirkende forhandlere, at prisnedsættelserne på nye biler også har påvirket deres salg af brugte biler. Hovedparten af de ramte siger, at de har solgt flere biler med tab på den baggrund.

Kontakt

Gitte Seeberg

Adm. direktør